skip to Main Content
+45 42 90 18 81 info@move2peak.dk
Mød Din Indre Sundhedsvagabond

Mød din indre sundhedsvagabond

Vagus nerve stimulation…..The Drug of Choice!

Vidste du at vagus nerve stimulation er noget ALLE burde kende til?

Vagus nerven er så vigtig at tonus i denne burde testes på lige fod med blodtrykket når du får lavet et serviceeftersyn hos din læge. Hvis tonus er lav burde du få en recept på øvelser til vagus nerve stumulation. Dette burde være ”the first drug of choice”, men har nok desværre lange udsigter. I artiklen gennemgår jeg kort hvad vagusnerven er, hvorfor den er vigtig at stimulere samt hvordan du selv kan arbejde med den for at forbedre energi, humør samt nedbringe smerter og inflammationer i kroppen.

Hvad er Vagus nerven?

Vagus kommer af det latinske ord for at vandre, det er samme sted ordet vagabond kommer fra. Nerven har fået sit navn fordi den er den mest vandrende (udbredte) nerve i kroppen. Den har kontakt til næsten alt i kroppen og har specielt mange forgreninger omkring organerne i din mave, omkring dit hjerte og hjernen. Der foregår en masse feedback  kommunikation specielt mellem disse tre centre i kroppen via vagus.

Vagus nerven er en vigtig del af den del af det autonome nervesystem, som er ansvarlig for at berolige dine organer og sikre at de kan arbejde optimalt. Har du en høj tonus i vagus nerven (nervus vagus på latin), så vil du ikke så nemt blive stresset, opbygge inflammation og smerter og du vil generelt have det rigtig godt. Har du været i kamp- og flugt tilstand, så vil du hurtigt blive rolig igen.

Mennesker med lav tonus i vagus nerven vil derimod let opleve følelsen af uro, stress, smerter, inflammation og hyppigt blive syg eller endog pludselig blive alvorlig syg.

Vagunervens funktion

Vagusnerven opererer langt under vores bevidsthed og er en del af det vi kalder det autonome nervesystem. Nerven har stor betydning for at holde kroppen sunde, holde energiniveauet bæredygtigt højt og for at sikre vores følelse af glæde og andre positive emotioner.

Når vagusnerven stimuleres vil den hæmme produktionen af stresshormoner og dæmpe den del af det autonome nervesystem, som står for kamp-/flugt mekanismerne
så som højt blodtryk, høj puls mv. Samtidig stimulerer nerven de anabolske hormoner, som er ansvarlige for opbygning af al væv og organer i kroppen, for at udsætte aldringsprocessen og sorte rander under øjnene.

Vagus nerve stimulation øger også de hormoner, der øger din dybe søvnkvalitet og følelsen af lykke. Dysfunktion i Vagusnerven kan resultere i en lang række udfordringer så som:

  • Overvægt
  • Abnormal lav hjerterytme
  • Svært ved at synke
  • Mave-tarm- lidelser
  • Besvimelser
  • Humørsvingninger
  • B12-underskud
  • Inflammation i kroppen

Hvad kan du få ud af at stimulere din Vagus nerve!

Når vagusnerven stimuleres stiger det der hedder den vagale tonus. Dette betyder egentlig at bare vagus nerven bliver styrket og der kører en stor mængde impulser gennem denne. Når Vagusnerven stimuleres har det lang række positive effekter på både din fysik samt mentale og følelsesmæssige tilstand som f.eks.:

  • Positive følelser og humør.
  • Styrket immunsystem.
  • Nedbringning af inflammation og smerter i kroppen.
  • Varme helt ud i hænder og fødder.
  • Sænker blodtryk
  • Sænker hjerterytme (puls)
  • Migræne
  • Studier tyder på at daglig stimulation i en periode på minimum 3 uger, kraftigt kan nedbringe symptomer fra gigt, sukkersyge, depression, stress, smerter m.v.

Simple veje til at stimulere Vagus nerven!

At øge aktivititen i Vagusnerven kan gøres med helt simple teknikker. Nedenfor finder ud en rækker metoder, du kan prøve, som vil hjælpe dig med at øge aktiviteten i din Vagusnerve.

  • Brug tid på positive sociale relationer.
  • Latter
  • Meditation
  • Åndedrætsøvelser: Specielt virker dybe og langsomme åndedræt, samt vejrhold efterfulgt af en langsom udånding særlig stimulerende på vagusnerven.
  • Summende nasal åndedræt.
  • Væksel-åndedrættet.
  • Sang / tale, alt, som stimulerer stemmelæberne
  • Koldt vand i ansigtet og koldtvandsbade.
  • Yoga
  • Kaffelavementer
  • Søvn og afslapning.

Kort sagt, så vil vagus nerve stimulation være en gamechanger for dig og din sundhed og måske det redskab du står og mangler for at skubbe din sundhed og oplevelse af mental og fysisk velvære i den rigtige retning!

M2P meeting 2018 – 29. januar 2018

Move2Peak Meeting er en hel dag for dig, der gerne vil have enkle redskaber, der giver store resultater for din sundhed samt fysiske, mentale og følelsesmæssige velvære. 

Fokus for dagen er de 3 kerneområder, som giver dig størst impact til at opbygge mere energi og større frihed til bevægelse:

  1. Din organsundhed og teknikker til Vagusstimulering
  2. Din Squatfrihed
  3. Rygsøjlemobilitet.

"Body, Mind, Energy" workshop

Kom med på 2 unikke dage med Master Yang, og oplev hvordan hans simple teknikker skaber en dybdegående effekt i kroppen. Master Yang viser dig en praksis som samler kroppen og sindet, styrker kroppens indre helingsmekanismer og som skaber ro, overskud, energi og glæde.

Calligraphy Health Level 1, Part 1

Dette er 9 dage, hvor du i den grad får mulighed for at skabe en dyb foranding i din krop og dit sind. På Master Yangs Calligraphy Health kursus, lærer du en dyb praksis, som er med til at nulstille din krops mange forskellige systemer. Du vil opleve et nærvær og en tilstedeværelse både fysisk og mental samt hvordan din indre energi og overskud stiger fra dag til dag. Forandringen efter de 9 dage er ikke til at tage fejl af!

Move2Peak Nyhedsbrev

Få spændende viden og simple redskaber til at øge din sundhed, få mere energi og frihed til bevægelse!

TILMELD
Ved tilmelding giver du samtykke til, at vi må sende dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
close-link

Test test test

 

Back To Top