(+45) 32 10 82 82info@move2peak.dk

Slut med iskiassmerter! Få styr på dine smerter fra iskiasnerven, hvis de kommer derfra!

Mange oplever på et eller andet tidspunkt iskiassmerter, og desværre også at det kan være svært ved at finde en holdbar iskiasnerve behandling. For at finde en holdbar løsning på dine iskiassmerter skal du have styr på hvor generne kommer fra samt sikre at dit smertesystem ikke er overaktivt. Det er nemlig ikke altid at det er en afklemning af iskiasnerven, der er problemet.

iskiassmerterInden vi graver ned i hvad der kan ligge bag dine gener, så lad os starte med at få styr på hvad ”iskiassmerter” egentligt dækker over.”Iskiassmerter” eller ”iskias syndrom” dækker over en bred vifte af symptomer som smerter eller ubehag i lænden og balden, og evt. smerter ned i benet svarende til forløbet på den store iskiasnerve.

For at sikre at du får styr på hele din smerteproblematik er der to områder du skal have styr på:

  1. Dit nervesystem (smertesystem)
  2. Dit bevægemønster (mekanikken, led og for led og samlet når du bevæger dig)

Få styr på mekanikken så dit smertesystem ikke har noget konkret årsag til give dig en smerteoplevelse!

Lidt kort kan man dele iskiassmerterne ind i to mekaniske ”årsagsgrupper”:

  • Gruppen hvor der er påvirkning af selve iskiasnerven.
  • Gruppen hvor der IKKE er påvirkning af iskiasnerven, men symptombilledet er det samme.

For at finde frem til hvordan du får den bedste mekaniske løsning på dine iskias symptomer, er det vigtigt at finde frem til hvilken gruppe du befinder dig i samt 1) hvor det er i dens i forløb, at iskiasnerven bliver påvirket (hvis det altså er det der er problemet) eller 2) hvad det så er der skaber din smerteoplevelse hvis det altså IKKE er iskiasnerven der bliver påvirket. Statistisk set siger man at 1,6% – 43% rammes af iskias symptomer, hvilket må siges at være et temmelig stort spænd.

Grunden til den store forskel skal findes i netop inddelingen i de to forskellige årsagsgrupper. Snakker vi om de tilfælde, hvor der skal være direkte påvirkning af selve iskiasnerven og kun i bestemte område af nervens forløb ligger vi nede omkring de 1,6%. Inddrager man derimod alle de elementer, der kan forårsage ISKIAS SYMPTOMER kommer vi op på de 43%.

Når iskiasnerven ER påvirket!

Hvis man mekanisk har en iskiasnerve i klemme i sted i den forløb, er det nødvendigt at klarlægge hvor nerven bliver forstyrret. Ved iskias symptomer, der er i disse tilfælde ses ofte i mekaniske ubalancer såsom:

  • diskusprolabs i lænden,
  • ledlåsning i lænden,
  • spinalstenose (forsnævring af den kanal, hvor nerven løber ud fra rygsøjlen).

Det er dog vigtigt at allerede nu at pointere 1) at mekanikken LANGT FRA er den afgørende faktor for om du oplever iskiassmerter og 2) at selv om forskellige røntgenbilleder eller MR scanninger har lagt dommedagsslør ned over din krop så er der ofte en vej helt ud af dine smerter!

Når iskiasnerven IKKE er påvirket!

Den største udfordring når det kommer til behandling af iskiassmerter er, at der er masser af forskellige mekaniske ubalancer, som kan skabe præcist samme smertebillede, ikke to personer er ens. I tilfælde hvor iskiasnerven IKKE er påvirket ses ofte et skævt bækkenled (ofte forårsaget af ændringer i muskelfunktionen omkring bækkenet eller ubalancer omkring ryggen eller fødderne).

Det vigtige er dog at sikre at du ikke kun er i gang med symptombehandling. Mange begynder at strække på bl.a. Piriformismusklen for at symptomlindre og oplever da ofte en kortvarig lindrende effekt. At en muskel bliver overaktiv skyldes ofte at den er blevet tvunget til at gøre arbejdet for nogen andre muskler, der ikke længere fungerer optimalt. Når noget går galt et sted, er kroppen nødt til at finde en løsning for at bibeholde så meget funktion som muligt, hvilket ofte medfører et kompensationsmønster som f.eks. en stram Piriformis muskel!

Iskiassmerter og graviditet!

Iskiassmerter opleves ofte blandt gravide. Den primære årsag er den øgede belastning på lænden og bækkenet samt hormonet Relaxin, der gør ledbåndende mere løse. I takt med at maven vokser ændres mekanikken omkring hoften og bækkenet tvinges forover i en mere uhensigtsmæssigstilling, hvor kroppen hurtigere kommer ud i en overbelastning, som skaber et smerterespons. Løsningen er at give kroppen så meget stabilitet og korrekt funktion omkring bækkenet at den føler sig sikker og derved ikke har brug at ringe med alarmklokkerne.

Når kroppen siger fra med smerter!

Smerter er kroppens måde at fortælle dig at der er brug for din opmærksomhed på et område. Når et område i kroppen bliver skadet / overbelastet dannes der inflammation. Dette er kroppens første helingsrespons. Inflammationen er der for at hjælpe kroppen og har en vigtigt funktion. Ofte får inflammation skylden for vores smerter og anbefalingen lyder typisk på smertestillindende (anti-inflammatorisk) i en periode. Som nævnt skal inflammationen være til stede når din krop beskadiges. Dette er en HELT NATURLIG del af din krops helingsevne. At hæmme inflammation med smertestillende (som. f.eks. Ipren eller Ibuprofen) giver derfor ingen mening. Det er ganske rigtigt at inflammation kan give smerte men det er langt fra sikkert at det er årsagen til din smerteoplevelse.

Inflammation er ofte kun en lille spiller i hele kroppens smertesystem. Vi har inflammation i kroppen hele tiden, da vi konstant er under nedbrydning og genopbygning. Men det betyder jo ikke ar du mærker smerter alle steder i kroppen hele tiden. Det er nemlig først når hjernen syntes at der er behov for din opmærksomhed, at den giver dig smertesignaler. Ofte sker det først hvis der ophobes tilstrækkeligt meget inflammation i et område (mere end kroppen kan håndtere), eller hvis din hjerne mener der er ”fare på færde” og du er ved at skade dig selv.

Det er altså i LANGT STØRRE GRAD dit nervesystem, der er afgørende for om du oplever iskiassmerter eller ej. Hvis dit nervesystem IKKE tolker din krop som værende i fare, vil sandsynligheden for at du oplever smerter være minimal. Der findes masser af eksempler på personer som er fuldstændigt smertefri, MEN hvor deres scanningsbilleder viser mere eller mindre markante diskusprolabser. Det er altså IKKE KUN mekanikken, der afgør din smerteoplevelse.

Et oversensitivt  nervesystemet!

Af og til hænder det at nervesystemet kommer ud af balance og begynder at overreagere på de signaler, der sendes tilbage fra kroppens forskellige dele. I disse tilfælde kan der opstå diffuse smerter rundt om i kroppen og selv helt almindelige bevægelser kan blive smertefulde uden nogen egentligt mekanisk årsag bag. Hvis der er en reel påvirkning af iskiasnerven bliver det klart at smerteoplevelsen muligvis vil blive endnu kraftigere og mere uudholdelig. Der kan være mange årsager til at nervesystemet bliver oversensitivt, men heldigvis kan det hjælpes tilbage til normal funktion.

Husk at iskiassmerter KUN er den samlede betegnelse for et symptombillede og ikke årsagen bag symptomerne. Du kan sagtens have præcist samme symptomoplevelse som en anden person, mens årsagen kan komme fra helt forskellige steder.

Hvornår skal jeg søge hjælp?

Hvis dine iskiassymptomer ikke aftager af sig selv i løbet af 2-3 uger, er det en god ide at søge hjælp. Det der er vigtigt for dig er at komme frem til, HVORFOR dine iskias symptomer er opstået – ÅRSAGEN bag det hele – om den så skal findes i et oversensitivt nervesystem eller mekanisk i ryggen, hoften, foden eller andre steder.

Brug for hjælp til at komme af med dine iskiassmerter?

Vores tilgang til behandling af iskiassmerter er unik og vi hjælper hele tiden klienter med akutte og kroniske rygproblematikker tilbage til deres foretrukne sport/aktivet og en dagligdag uden gener. Hvor du skal sætte ind for at få det mest optimale genoptræningsforløb er meget individuelt men det er her vi kan hjælpe. Vores fokus er dog ikke kun at hjælpe dig med at blive smertefri, men også at hjælpe dig med at undgå evt. fremtidige problemstillinger så du ikke igen bliver sat tilbage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ring mig op