Er du en af de uheldige, der er blevet ramt af en beskadiget menisk?

Vejen tilbage kan for mange virke lettere uoverskuelig bl.a. med spørgsmål om hvordan du opnår den bedste meniskskade genoptræning eller hvorvidt du skal vælge en meniskskade operation eller ej!

Læs videre og få svaret i denne artikel!

En skade i menisken er sjældent en rar oplevelse. Det er vigtigt først at understrege at en meniskskade ikke er en farlig ting og at den smerte du oplever kan skyldes mange andre ting end en reel skade på din menisk. I langt de fleste tilfælde opnår folk med meniskskade fuld funktion og frihed til sport gennem et individuelt tilpasset genoptræningsforløb… uden operation!

Nyere forskning peger også i retning af at man som udgangspunkt bør starte med meniskskade genoptræning UDEN operation. Først hvis du ikke opnår bedre funktion kan en operation overvejes, men her er effekten også utydelig, hvis man kigger forskningen igennem.

Har jeg en meniskskade?

For at sikre at du får det bedste genoptræningsforløb af din skade er det vigtigt først at afklare om du overhovedet har en skadet menisk eller om der er andre årsager til dine knæsmerter. 

De klassiske symptomer på meniskskade er:

  • Klikken eller poppen i knæet
  • Oplevelse af hævelse – ofte af hele knæet
  • Stivhed i knæet når du bevæger det
  • Smerte i knæet – især når du drejer eller twister det
  • Svært ved at strække knæet
  • Følelse af knæet kan låse i forskellige stillinger
  • Smerten er ofte inde i knæet, i knæhasen eller området under knæskallen

Det er dog vigtigt at pointere, at de nævnte meniskskade symptomer også kan skyldes andre ting. Ud over symptomerne kan særlige menisk test være med til at pege i retning af om der er en skadet menisken i knæet. Disse meniskskade test er dog langt fra 100% til at stole da der er mange elementer som kan gøre menisk testen positiv også selvom der ikke er en meniskskade

For os disse meniskskade test dog blevet et uhyre vigtigt redskab i behandling af menisk smerter da testene kan bruges til at sikre valg af de helt rigtige meniskskade genoptræningsøvelser til hver enkelt af vores klienter. Hvis en test ikke længere giver smerter er det nemlig et tegn på at knæet/menisken ikke længere bliver belastet uhensigtsmæssigt.

Det er nemlig LANGT VIGTIGERE at kigge på hvordan den samlede funktion er omkring dit knæ end om der er en reel skade på din menisk/menisklæsion!

Derfor oplever du “smerter i menisken”!

Der er sket rigtigt meget inden for forskning i smerte de sidste 10 år og vores forståelse af hvad det er der gør ondt har ændret sig markant. For dig betyder det helt specifikt at du kan opnå en langt bedre genoptræning efter en skadet menisk da vi nu ved meget mere om hvad der er, der kan være med til at skabe dine meniskskade symptomer.

For at gøre en lang historie kort ved vi at det er vores hjerne som 100% bestemmer om vi oplever smerter eller ej. Bare rolig, det betyder ikke at det er øverste etage som den er gal med. Men hvis det er hjernen der bestemmer, hvorfor gør det så ondt i knæet? 

Det er hjernens opgave konstant at holde øje med at din krop fungerer optimalt og at der ikke er nogen områder, der bliver belastet uhensigtsmæssigt.

Når du får en skade, som f.eks. en skade i menisken, er det din hjernes opgave at vurdere omfanget af skaden og evt. give dig en smerteoplevelse for at beskytte det skadede område. Smerten har til formål at gøre dig opmærksom på, at der er noget der ikke er som det bør være.

At der er en skade på din menisk er dog IKKE ensbetydende med at du skal have ondt i knæet! Hvis din hjerne oplever at der styr på den måde din menisk og dit knæ overordnet set bliver belastet på, kan du bevæge dig frit rundt UDEN gener i knæet eller smerter i menisken. Lidt ligesom hvis du får et blåt mærke (der jo også er en skade på dit væv) men ikke mærker noget til det før det bliver trykket ind i det.

Du kan faktisk bruge din smerteoplevelse konstruktivt. Hvis du f.eks. laver noget der gør at du får mere ondt er det tegn på at du måske skubber kroppen i en lidt forkert retning, hvorimod aktivitet der giver mindre smerte viser at du bruger kroppen på en måde der er med til at skabe balance. 

Hvilke aktiviter, der øger eller dæmper dine smerter i menisken kan dog være meget individuelle og det er langt fra sikkert at det mening når du står midt i alle generne. 

Set med behandlerøjne, og vores viden om hvordan kroppens mange systemer påvirker hinanden på kryds og tværs, kan der dog være en masse sammenhæng, som giver en større forståelse i den smerte du oplever 

Opgaven i din behandling af din meniskskade handler overordnet om at sikre at dit knæ fungerer så optimalt som muligt så din menisk kan få de bedste forudsætninger for at hele. 

Vores erfaring peger i langt højere grad i retning af, at det er den måde menisken bevæger sig på inde i knæet, som er udslagsgivende for om du oplever problemer med menisken, end at symptomerne skyldes en reel skade på menisken.

Meniskskade operation eller ej

Et af de hyppigste spørgsmål ved en meniskskade er om man skal vælge en operation eller et forløb uden operation og så med fokus på meniskskade genoptræningsøvelser

Da langt de fleste opnår fuld funktion og frihed til at kunne vende tilbage til dagligdags og sportsaktiviteter UDEN operation, bør du som minimum starte med at få individuelt tilpasset meniskskade øvelser

Der hvor vi anbefaler at man evt. bør overveje en operation er når de tidligere nævnte menisk test ikke forandrer hverken under de enkelte behandlinger eller over et kortere behandlingsforløb. Først der, er det vores erfaring (og det forskningen antyder) at en operation af menisken kan være nødvendig, og at det er selve meniskskaden som med større sandsynlighed er den smerteudløsende faktor.

De rigtige menisk skade øvelser er ALTID individuelle tilpasset!

Når det kommer til valget af meniskskade genoptræningsøvelser bør de altid være individuelt tilpasset efter de elementer, som skaber mere frihed i knæet og hjælper med at få menisken til at bevæge sig så optimalt som muligt.

Desværre er der ikke en “one size fits all” model da der er mange områder, som har indvirkning på den måde som knæet bevæger sig på. For én person kan løsningen være fokus på samspillet mellem hoften og knæet, for en anden samspillet mellem foden og knæet og for en tredje er det måske den måde som ryggen påvirker funktionen af musklerne i benet på, der gør at knæet belastes uhensigtsmæssigt.

En øvelse kan være rigtig for dig men øge menisk smerterne hos en anden. Derfor bør du altid vælge et individuelt genoptræningsforløb for at sikre, at du bruger din tid og dine kræfter optimalt. Din smerteoplevelse kan heldigvis fungere som en fantastisk guide undervejs. 

Oplever du at en specifik øvelse forværrer din meniskskade symptomer er det ikke et tegn på at øvelsen er farlig eller at du er ved at ødelægge din menisk, men blot at øvelsen forstærker din hjernes oplevelse af at der foregår noget uhensigtsmæssigt i knæet. 

Oplever du derimod lindring i knæet efter en specifik øvelser, har du et godt pejlemærke på at øvelsen overordnet er med til at bedre funktionen omkring dit knæ.

[vcex_testimonials_slider skin=”light” rating=”false” animation_speed=”600″ slideshow_speed=”8000″ height_animation=”0.0″ control_nav=”false” direction_nav=”true” count=”30″ include_categories=”168″]

Genoptræning efter menisk operation

Har du været igennem en menisk operation og har fået repareret en ødelagt menisk eller evt. har fået en ny menisk bør du også vælge et individuelt tilpasset forløb. En optimal genoptræning efter menisk operation bør nemlig have samme fokus som et forløb uden operation, hvor målet er at bedre funktionen af hele knæet samt alle de områder som har indvirkning på den måde knæet belastes på. 

Der hvor vi af og til ser at kan være behov for ekstra fokus efter operation af en menisk læsion, er som regel på det arvæv der dannes efter operationen. Det er vores erfaring at arvævet (også fra andre tidligere operation) i visse tilfælde kan ligge og forstyrre funktionen omkring knæet og dermed forsinke genoptræningsprocessen, hvis det overses i din behandling.

Hvornår skal jeg søge hjælp til min meniskskade?

Det er helt normalt at vi får ondt i kroppen af og til – især hvis du lever et aktivt liv. Der hvor du skal være opmærksom er hvis dine gener ikke forsvinder af sig selv i løbet af 2-3 ugers tid, eller bliver ved med at dukke op når du er aktiv.

Jo hurtigere du får fundet frem til om der en meniskskade og om den er blandt årsagerne til dine knæsmerter, jo hurtigere kan du komme tilbage til nyde en dagligdag uden gener.

Hvis dine symptomer på meniskskade bliver ved med at dukke op, er det et tegn på at du har brug for at blive guidet i den retning med din behandling og evt. dine meniskskade øvelser.

Har du allerede været i et længere genoptræningsforløb med din menisk. bør du som minimum prøve én anden behandler som kan give dig en anden vinkel på dine menisk smerter, inden du vælger operation – blot for at sikre at du har afsøgt flere muligheder for hjælp.

Vi hjælper dig sikkert i land med din meniskskade?

Vores tilgang til genoptræning efter meniskskade er altid individuelt tilpasset og vi sørger for at tage alle elementer med, som har indvirkning på funktionen af dit knæ og den måde din menisk bliver belastet på. Sammen sætter vi mål om hvad du gerne vil tilbage til at kunne og hvad dit knæ skal kunne holde til.

Hvor DU skal sætte ind for at komme dine få det mest optimale genoptræningsforløb er noget vi hjælper dig med at finde frem til gennem en dybdegående undersøgelse og den måde som du reagerer på under de specifikke meniskskade test

Du vil straks kunne mærke når noget går i den rigtige retning med din knæsmerter og det er vores opgave hele tiden at analysere hvad der virker (og ikke virker), så vi sammen sikrer at du oplever fremgang gennem behandlingerne og de individuelle øvelser du selv arbejder med derhjemme fra gang til gang.

Vores fokus er dog ikke kun at hjælpe dig med at blive fri for dine symptomer på meniskskade, men også at hjælpe dig med, at undgå evt. fremtidige problemer med menisken eller andre typer af smerter i knæet!

Specialister i meniskskade genoptræning samt et af de mest erfarne behandlingsteams i knæsmerter!

Hos Move2Peak er vi et dybt engageret team, der ligger hjertet i at hjælpe dig som klient. Uanset hvad du drømmer om at vende tilbage til gør vi alt hvad vi kan for at hjælpe dig tilbage. Vores styrke er vores brede viden, øje for detaljer, samarbejde på tværs af klinikken og mangeårige erfaring – alt sammen noget, der er med til at sikrer dig et optimalt forløb og dermed de bedste forudsætnigner for at kunne vende tilbage til et liv uden knæsmerter.

BOOK TID HER

Emil er behandler med en enorm faglighed og bredde i sin tilgang, hvilket i den grad kommer dig som klient til gode. Essensen er en dygående analyse og en målrettet tilgang så dit forløb hele tiden tilpasses dine behov og hvor du er i din genoptræningsproces.

Morten er en ekstremt dygtig behandler der bringer tillid og stor ro ind i behandlingsforløbet. Den store faglighed er en del af Mortens DNA, der rummer en unik forståelse for, hvordan hele kroppen hænger sammen, samt et skarpt øje for at finde frem til årsagen bag dine smerter.

Casper har et stort drive og besidder en dyb og dedikeret faglighed. Holistisk tankegang, krydret med enorm systematisk undersøgelse og grundighed, gør at Casper hurtigt kan kortlægge årsag og hjælpe dig med at skræddersy dit forløb.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *