(+45) 32 10 82 82info@move2peak.dk

Problemer med hold i ryggen eller hekseskud? Få styr på årsagen og dine rygsmerter!

Er du blandt de mange, der har fået et hold i ryggen (også kendt som hekseskud) og er træt af, du ikke kan bevæge dig frit som før? Det altafgørende er, at du får fundet årsagen og ikke kun lindre dine symptomerne, så du kan være sikker på, at du ikke får et nyt hold i ryggen.

hold-i-ryggen-hekseskud-239x300Før vi graver dybere ned i, hvorfor du har fået et ”hekseskud”, og hvordan du kommer af med det igen, er det vigtigt at have en lille grundforståelse af, hvordan ryggen er sat sammen og fungerer og hvad et hold i ryggen/hekseskud er.

Sådan er din ryg bygget op!

Rygsøjlen er opbygget af i alt 24 ryghvirvler (7 nakkehvirvler, 12 brysthvirvler og 5 lændehvirvler) samt korsbenet. Mellem hver ryghvirvel findes der en discus, der består af en blød geleagtig kerne, en fast ring af fibre samt en top og en bund. Discens formål er at fungere som stødabsorbering samt at sørge for, at der er afstand mellem de enkelte hvirvler, så de kan bevæge sig frit i forhold til hinanden.

Bagerst i hver ryghvirvel er der et hul, der er med til at danne den kanal som rygmarven løber ned gennem. Fra rygmarven udspringer det der kaldes en nerverod, der løber ud mellem 2 ryghvirvler og videre derfra ud til bestemte muskler, organer, hudområder, led, etc.

Op langs hele forsiden og hele bagsiden af ryghvirvlerne løber der et stort ledbånd, som ”forbinder” alle hvirvlerne med hinanden. På siden af ryghvirvlerne løber der mindre ledbånd som forbinder en ryghvirvel med den hvirvel, der er placeret over eller under. Ledbåndenes funktion er, at fungere som det man kalder for passive stabilisatorer, samt at sende signaler til hjernen om hvilken stilling de enkelte hvirvler befinder sig i.

Op langs bagsiden af rygsøjlen løber en stor gruppe af muskler. Musklerne sidder fast på forskellige hvirvler på kryds og tværs, og har derfor en stor rolle i den mere fine styring af de enkelte hvirvler.

Din kerne giver stabilitet til ryggen (CORE)

Dine ”CORE” muskler er det vigtigste område for, at hele din krop er stabil når du bruger den. Når du bevæger dig er det vigtigt, at du har et godt fundament at arbejde ud fra. Hvis din ”CORE” fungerer optimalt, er den rent faktisk aktiv et splitsekund før du bevæger andre dele af kroppen. Den er bygget op af 4 muskler:

  1. m. Diaphragma
  2. m. Transversus abdominus
  3. bækkenbundsmuskulaturen
  4. m. Multifidii.

I fællesskab sørger disse 4 muskler for, at din ryg er stabil, og giver derved resten af dine muskler gode arbejdsforhold (f.eks. når du dyrker sport eller laver havearbejde). Hvis en eller flere af disse 4 muskler ikke fungerer korrekt, vil der være nedsat stabilitet omkring ryggen og derfor også øget risiko for, at du enten får en overbelastningsskade eller akut skade. Din ”CORE” omtales nogen gange som ryggens indre enhed (”inner unit”). Det er vigtigt at forstå, at formålet med din ”CORE” er at skabe stabilitet og ikke bevægelse. Til sammenligning kalder man de muskler, der skaber bevægelse (og ikke stabilitet) omkring ryggen for den ydre enhed (”outer unit”). Det er bl.a. muskler som den lige og de skrå mavemuskler (der f.eks. er aktive når du skal op og sidde efter at have ligget ned), der er en del af den ydre enhed.

Sådan påvirker din kropsholdning din funktion i ryggen

Fra siden ligner din ryg et S. Hvis din ryg er i optimal stilling, er der et lændesvaj på 30 grader og en runding i den øverste del af ryggen på 30 grader. Når din ryg er i en optimal kropsholdning, har dine ryghvirvler frihed til at bevæge sig, og dine stabiliserende rygmuskler har optimale arbejdsbetingelser (især vigtigt når du er aktiv). Så snart man begynder at afvige fra den optimale kropsholdning bliver bevægeligheden mellem ryghvirvlerne dårligere, og de stabiliserende muskler, der ligger op langs rygsøjlen, får markant dårligere arbejdsforhold. Der er ikke umiddelbart en ændring i kropsholdning, der disponerer mere til hold i ryggen end en anden. Alle følgende ændringer giver øget risiko:

  • Flad lænd (lænden har et svaj på mindre end 30 grader)
  • Øget lændesvaj (lænden har et svaj på mere end 30 grader)
  • Øget kurve i den øvre del af ryggen (runding på mere end 30 grader)
  • Flad kurve i den øvre del af ryggen (runding på mindre end 30 grader – især lige mellem skuldrebladene)
  • En ting, der er vigtig at tilføje er, at man ofte har en eller anden kombination af ændring i lændesvajet og den øvre del af ryggen.

Det der typisk gør, at din kropsholdning ændrer sig, er stramme muskler på den ene side af et af dine led og svage muskler på den modsatte side. De stramme muskler trækker i dine knogler så din kropsholdning ændrer sig.

Derfor opstår hekseskud/hold i ryggen

Et hekseskud er den absolut hyppigste problemstilling omkring ryggen, og det er de færreste, der går gennem livet uden at opleve et hold i ryggen på et eller andet tidspunkt.

De klassiske symptomer ved hold i ryggen kan du finde i tabellen nedenfor

Placering af hold / hekseskudKlassiske symptomer
NakkenNedsat bevægelighed i en eller flere retninger samt kraftig eller jagende smerte ved bevægelse i yderstillinger. Der kan være ømhed i nakkens muskler. Smerterne kan både være meget lokale men også brede sig over et større område i nakken. Der kan være udstråling ud i skulderen og ned i den øverste del af overarmen.
Øvre del af ryggenNedsat bevægelighed især i bagoverbøjning og rotation af overkroppen med kraftig eller jagende smerte ved bevægelse i yderstillinger. Der kan være smerte ved dyb vejrtrækning forårsaget af låsning af ribbenene.
LændenNedsat bevægelighed i en eller flere retninger og der er kraftig eller jagende smerter i yderstillinger. Smerten kan være lokalt omkring ryggen, men også være over et større område omkring lænden. Der kan være udstråling ned i balden eller lidt op mod midten af ryggen.

Erfaringsmæssigt er de 2 absolutte primære årsager til at der opstår et hekseskud/hold i ryggen manglende stabilitet omkring de enkelte ryghvirvler og/eller nedsat funktion af de små muskler, der ligger helt tæt op af ryghvirvlerne.

Stabiliteten af ryggen og den fine bevægelse af de enkelte ryghvirvler skal skabes af en balance mellem følgende 4 områder:

  1. Optimal kropsholdning: Når kropsholdningen er optimal, har de stabiliserende ledbånd og muskler langt bedre arbejdsforhold.
    Korrekt funktion af din ”CORE” muskulatur: Når din ”CORE” ikke fungerer korrekt, er der nedsat stabilitet omkring lænden. Det typiske er, at man rent faktisk forsøger at bruge den ydre enhed til at skabe både stabilitet og bevægelse, hvilket ikke er særligt hensigtsmæssigt.
  2. Korrekt funktion af de små muskler, der ligger helt op ad de enkelte ryghvirvler: Hvis de små muskler, der ligger tæt op af ryghvirvlerne, ikke styrer ryghvirvlerne korrekt, vil der være nedsat stabilitet og tendens til, at ryghvirvlerne bevæger sig skævt på hinanden.
  3. Korrekt funktion af de muskelslynger, der spænder hen over overkroppen: Når du bevæger din krop, bruger du oftest flere dele på en gang. For at gøre dette mest effektivt bruger du flere muskler på en gang og i bestemte muskelkæder (f.eks. arbejder den store vingemuskel sammen med den store baldemuskel på den modsatte side af kroppen). Når muskelslyngerne ikke fungerer korrekt, kan de ikke skabe samme stabilitet på kryds af kroppen, når du bevæger dig.

Der skal skabes stabilitet i alle bevægeplan, muskelslynger og muskelmønstre

Både når det handler om test og behandling, er det ekstremt vigtigt, at der tages højde for alle kroppens ”bevægeplan” og mange muskelslynger. Alle de bevægelser du laver med din ryg foregår omkring følgende 3 bevægeplan:

  • Sagitalplan: Alle bevægelser lige frem eller lige tilbage fra kroppen (f.eks. cykling, distanceløb, rejse sig fra en stol eller løfte noget op fra gulvet, der ligger lige foran en)
  • Frontalplan: Alle bevægelser ud til siden for kroppens midtlinje (f.eks. at bøje sig ned til siden).
  • Transversalplan: Alle rotationer af overkroppen (hertil skal tilføjes at rotation af ryggen ofte er ledsaget af en lille sidebøjning i ryggen til modsatte eller samme side som rotationen, alt afhængig af om man svajer eller runder i lænden).

Når man laver en eller anden form for aktivitet, er der mange gange en kombination af bevægelser i flere plan, hvilket gør stabilitetsprocessen noget mere kompliceret. Hvis du f.eks. spiller golf, tennis eller foldbold bruger du faktisk alle 3 plan på en gang når du slår eller sparker til bolden. Det samme faktisk hvis du ”bare” løfter en genstand, der ligger skråt foran dig.

Den måde du bevæger din krop på er ofte via muskelslynger, der har til formål at skabe stabilitet og overføre kraft fra en kropsdel til en anden. F.eks. er den forreste skrå muskelslynge, bestående af den ydre skrå mavemuskel og den modsatte sides indre skrå mavemuskel, med til både at skabe et stabilt fundament omkring hofteskålen og med til at overføre kraft, så du f.eks. kan kaste langt eller slå hårdt til en bold i badminton, tennis eller golf. For at en muskelslynge kan fungere optimalt, skal alle muskelfibre i hver enkelt muskel være aktive, og det samme gælder for alle andre muskler, der er med til at holde bækkenet stabilt. Det er altså ikke kun muskelslyngen alene, der skal fungere korrekt, men også alle de muskler og led, som giver muskelslyngen gode arbejdsforhold. Din krop bruger primært 4 store muskelslynger til at skabe stabilitet og bevægelse.

  • Den lange bagerste muskelslynge (løber helt ned fra foden og hele vejen op til nakken)
  • Den forreste skrå muskelslynge (nævnt ovenfor)
  • Den bagerste skrå muskelslynge (løber fra den store baldemuskel op til modsatte skulder)
  • Sideslynge (ligger omkring den ene hofte og modsatte side af ryggen)

Desuden bruger du 6 mindre muskelmønstre, når du går og løber, der alle er med til at bevæge dine arme og ben samt styre dit bækken korrekt i forhold til hinanden.

Nedsat organfunktion

Hvert organ får sine nerver fra rygraden, hvor musklerne også får deres nerver fra. Hvis et organ ikke fungerer optimalt, kan hjernen derfor mistolke signalerne fra organet og tro, at det kommer fra muskulaturen. Der kan derfor være muskelømhed i afgrænsede områder, fordi et organ ikke fungerer optimalt.

Af samme årsag kan hjernen ”slukke” for den muskulatur, som får nerver fra samme område som organet. I visse tilfælde går det ud over de stabiliserende muskler, og der kan derfor opstå instabilitet på baggrund af nedsat organfunktion (f.eks. ved problemer med fordøjelsessystemet da dele af tarmsystemet får nerver fra samme område som m. Transversus).

Hvornår skal jeg søge hjælp!

Ofte går et hekseskud i sig selv i løbet af et par dage. Hvis det ikke er tilfældet bør du søge hjælp hos en behandler. Har du tilbagevendende tilfælde af hold i ryggen/hekseskud er det dog også en god ide at få hjælp til at få styr på kroppen, så du kan slippe for de begrænsende perioder med rygsmerter.

Brug for hjælp til at komme af med dit hold i ryggen og få en stærk og mobil ryg til resten af livet?

Vores tilgang til behandling af rygproblematikker er unik og vi hjælper hele tiden klienter med akutte og kroniske rygsmerter tilbage til deres foretrukne sport/aktivet og en dagligdag uden gener. Hvor du skal sætte ind for at få det mest optimale genoptræningsforløb er meget individuelt men det er her vi kan hjælpe. Vores fokus er dog ikke kun at hjælpe dig med at blive smertefri, men også at hjælpe dig med at undgå evt. fremtidige problemstillinger så du ikke igen bliver sat tilbage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Move2Peak Nyhedsbrev
Få spændende viden og simple redskaber til at øge din sundhed, få mere energi og frihed til bevægelse!
TILMELD
Ved tilmelding giver du samtykke til, at vi må sende dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
Move2Peak Nyhedsbrev
Få spændende viden og simple redskaber til at øge din sundhed, få mere energi og frihed til bevægelse!
TILMELD NYHEDSBREV
Ved tilmelding giver du samtykke til, at vi må sende dig vores nyhedsbrev.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
Ring mig op