(+45) 32 10 82 82info@move2peak.dk

Få styr på din akillessenebetændelse!

Akillessenebetændelse medfører ofte en stor begrænsning i friheden til at træne og bevæge sig rundt. Heldigvis er der en vej ud af dine smerter ved akillessenen. Det drejer sig om at finde frem til, hvorfor der er opstået betændelse i akillesenen – årsagen bag!

loeber-akillessenebetaendelseBetændelse i akillessenen er en klassisk problemstilling inden for bl.a. løb og sportsgrene, hvor der hoppes meget. Når man får en øm akillessene eller decideret ondt i akillessenen er beskeden som regel, at der bare skal hvile til, hvilket i mange tilfælde desværre ikke er nok til at løse problemstillingen.

Det er her vigtigt at skelne mellem to typer af overbelastning:

”Engangsforestillingen”

Kommer som regel når man laver en aktivitet man ikke har lavet længe. Som regel er man øm et par dage, MEN generne går i sig selv igen i løbet af en uges tid. Her var det belastningsformen, der blot trak kroppen i en kortvarig overbelastning.

”Den konstante fejlbelastning”

Kommer når et område (f.eks. akillessenen) belastes på en måde som kroppen syntes ikke er hensigtsmæssig. Hvis dine smerter i akillessenen ikke går over af sig selv i løbet af 1-2 uger eller konstant vender tilbage under f.eks. løb, er der som regel tale om en fejlbelastning. I dette tilfælde opstår der normalt øget betændelse i området som et tegn på, at der er brug for ekstra heling (betændelse er første trin i kroppens egen helingsrespons, og skal være der).

Endnu vigtigere end betændelse er den måde nervesystemet tolker det der foregår. Som nævnt er betændelse en naturlig del af kroppens helingsrespons, hvilket betyder at du har betændelsesprocesser kørende flere steder i kroppen lige nu, da din kropp konstant er i gang med at genopbygge sig selv. Det betyder at det ikke kun er mængden af betændelse i akillesenen men i den grad også nervesystemets tolkning, der spiller ind på din smerteoplevelse.

Vejen ud af dine smerter i akillessenen!

Hvis du vil have en langsigtet løsning på din akillessenebetændelse bliver du nødt til både at:

  • finde den biomekaniske årsag til, at akillesenen konstant bliver belastet mere eller anderledes end den er designet til.
  • hjælpe dit nervesystem med at ændre opfattelsen omkring belastningen af din akillessene.

De typiske mekaniske ubalancer, der kan være medvirkende til akillesenebetændelse er:

  • Låsning i et eller flere af fodens led og forandret muskelkontrol over anklen.
  • Manglende styrke omkring foden, hvilket gør at læggen, og derved akillessenen, bliver sat på øget arbejde.
  • Ændret muskelsamspil op gennem benet i kroppen muskelkæder.
  • Ubalancer omkring lænderyggen som kan forstyrre nervesignalet til musklerne i underbenet og foden.
  • Nedsat styrke af selve akillessenen i forhold til den træning/belastning den bliver udsat for.

Har du brug for hjælp til at slippe af med din betændelse i akillessenen så du igen kan træne og bevæge dig frit?

Hvornår skal jeg søge hjælp?

Hvis dine gener ikke forsvinder af sig selv i løbet af 2-3 ugers tid, eller bliver ved med at dukke op når du er aktiv, er det på tide at søge hjælp, så du kan komme tilbage til asfalten eller grusstierne.

Har du brug for hjælp til at komme af med din akillessenebetændelse?

Vores tilgang til genoptræning af akillessenebetændelse er unik og vi hjælper hele tiden klienter med akutte og kroniske akillesseneproblematikker tilbage til deres ønskede sport-/aktivitetsniveau og en dagligdag uden gener. Hvor du skal sætte ind for at få det mest optimale genoptræningsforløb er meget individuelt. Vores fokus er ikke kun at hjælpe dig med at blive smertefri, men også at hjælpe dig med at undgå evt. fremtidige overbelastningsproblemer så du ikke igen bliver sat tilbage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Move2Peak Nyhedsbrev
Få spændende viden og simple redskaber til at øge din sundhed, få mere energi og frihed til bevægelse!
TILMELD
Ved tilmelding giver du samtykke til, at vi må sende dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
Move2Peak Nyhedsbrev
Få spændende viden og simple redskaber til at øge din sundhed, få mere energi og frihed til bevægelse!
TILMELD NYHEDSBREV
Ved tilmelding giver du samtykke til, at vi må sende dig vores nyhedsbrev.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
Ring mig op