(+45) 32 10 82 82info@move2peak.dk

Har du ondt i knæet? Sådan får du styr på dine knæsmerter!

Er du en af dem, der har fået ondt i knæet eller fået en knæskade, så vær ikke fortvivlet. Du kan sagtens komme af med dine knæsmerter igen. Det der kræves er, at du finder den præcise årsag til at dine symptomer er kommet!

Knæet er et udsat led når det kommer til skader – især overbelastningsskader. Årsagen til dette er at knæene påvirkes ekstremt meget af funktionen i både dine fødder og hofter. Man kan kalde knæet for slaveleddet mellem fødderne og hoften. Hvis f.eks. hoften og/eller foden ikke har fri bevægelighed, kan det ofte gå ud over knæet idet dette vil blive vredet uhensigtsmæssigt når du bevæger dig, og især hvis du dyrker sport.

Overbelastning af knæet, akutte knæskader og symptomerne

knaesmerter-ondt-i-knaeetLangt de fleste knæproblemer skyldes en overbelastning af en eller flere af knæets strukturer. Som regel sætter overbelastningsskaderne sig i sener, muskler eller som en irritation af ledbåndene eller selve leddet (pga. fejlsporing). Når smerterne skyldes en overbelastning, er det allervigtigste for at din genoptræning bliver en succes, at årsagen til overbelastningen findes.

Skyldes dine smerter derimod en akut skade på knæet, der oftest sker i sammenhæng med et forkert fald, en takling, et forkert vrid eller lign., er det vigtigt at klarlægge om der er sket større skade på knæets passive strukturer som sideledbånd, korsbånd, ledkapsel, menisk eller brusk.

For at kunne behandle dine knæsmerter og/eller din knæskade effektivt, er det vigtigt at kunne udelukke andre problematikker omkring knæet, så man er sikker på at behandlingen er rettet mod det rigtige problem. Nedenfor finder du en liste med de klassiske knæproblemer og deres typiske symptomer.

Klassiske knæproblemerSymptomer
Patellafemoralt smertesyndromDiffuse smerter bag og omkring patella. Der kan især forekomme smerter ved trappegang, ved stående knæbøjninger, ved langvarig stillesidden samt forekomme ”låsninger” i knæet efter langvarig sidden, hvor det kan være svært og ubehageligt at strække knæet.
Springerknæ / Jumper’s kneeSmerte nedenfor knæskallen i den store sene fra lårmusklen. Smerterne kommer typisk ved belastning i form af hop og løb. Knæet kan oftest varmes op så smerterne mindskes i en periode under aktivitet. Der er ofte morgenstivhed af knæet. Ved et ”ægte” springerknæ er der ømhed direkte på senen under knæskallen.
Løberknæ / Runner’s kneeSmerte på ydersiden af knæet forårsaget af betændelsestilstand omkring hæftet af den store sene der løber på ydersiden af låret. Smerterne kommer typisk ved belastning i form af hop og løb. Knæet kan oftest varmes op, så smerterne mindskes i en periode under aktivitet. Der er ofte morgenstivhed af knæet. Ved et ”ægte” løberknæ er der ømhed direkte på senen på ydersiden af knæet.
Ledbåndsskade på sideledbånd (forstrækning, delvis overrivning)Kan opstå ved akut skade som fald eller takling. Der er en følelse af ustabilitet af knæet og smerter ved direkte tryk på ledbåndet. Der er ofte hævelse lige efter skaden er sket.
MeniskskadeTilbagevendende knæsmerter ved bestemte belastninger. Klassiske symptomer er låsningsfornemmelser (teaterknæ), samt diffuse smerter fortil på knæet ved belastning. Der kan være fornemmelse af svaghed i knæet og at knæet ”giver efter”.
Popliteus tendinit (betændelse)Velafgrænset smerter på ydersiden af knæet uden udstråling op langs siden af låret, der ofte ses ved løberknæ. Der er ofte smerter i hvile samt morgenstivhed af knæet. Knæet kan oftest varmes op, så smerterne mindskes i en periode under aktivitet.
Nedsat funktion i det øverste led mellem skinneben og lægben.Smerter på knæets ydre side ved aktivitet som gang, løb og hop (især på ujævnt terræn). Smerterne kan stråle ned langs underbenets yderside. Der er smerte ved direkte tryk ind på leddet eller ved forskydning af leddet.
TriggerpunkterDiffuse smerter i et som regel håndflade stort område. Smerterne kan forværres ved aktivitet og der kan være smerte i hvile.

Når overbelastningsskaden opstår og du får ondt i knæet!

Skyldes dine knæsmerter en overbelastning, er det meget essentielt at vide hvorfor overbelastningen i det hele taget opstår. Når en sene udsættes for uhensigtsmæssigt belastning, opstår der små mikroskopiske skader i senevævet. Som en naturlig del af helingsprocessen opstår der en betændelsestilstand, som er med til at hjælpe området med at hele op igen. Hvis vævet ikke udsættes for den uhensigtsmæssige belastning igen, heler det hurtigt af sig selv, uden at man oplevede nogen symptomer. Udsætter man derimod senevævet for samme eller lignende uhensigtsmæssige belastning igen, inden det er helet, opstår der yderligere mikroskopiske skader og yderligere betændelse. Dette vil til sidst ophobe sig og du vil evt. begynde at opleve symptomer som ondt i eller omkring knæet. For at behandle overbelastningsskaden effektivt, er det altså vigtigt at genoprette en normal knæfunktion, så der ikke længere er en uhensigtsmæssig belastning.

Når kroppen siger fra med smerter!

Smerter er kroppens måde at fortælle dig at der er brug for din opmærksomhed på et område. Når et område i kroppen bliver skadet / overbelastet dannes der som nævnt inflammation. Dette er kroppens første helingsrespons. Inflammationen er der for at hjælpe kroppen og har en vigtigt funktion. Ofte får inflammation skylden for vores smerter og anbefalingen lyder typisk på smertestillindende (anti-inflammatorisk) i en periode. Som nævnt skal inflammationen være til stede når din krop beskadiges. Dette er en HELT NATURLIG del af din krops helingsevne. At hæmme inflammation med smertestillende (som. f.eks. Ipren eller Ibuprofen) giver derfor ingen mening. Det er ganske rigtigt at inflammation kan give smerte men det er langt fra sikkert at det er årsagen til din smerteoplevelse.

Inflammation er dog ofte kun en lille spiller i hele kroppens smertesystem. Vi har inflammation i kroppen hele tiden, da vi konstant er under nedbrydning og genopbygning. Men det betyder jo ikke ar du mærker smerter alle steder i kroppen hele tiden. Det er nemlig først når hjernen syntes at der er behov for din opmærksomhed, at den giver dig smertesignaler. Ofte sker det først hvis der ophobes tilstrækkeligt meget inflammation i et område (mere end kroppen kan håndtere), eller hvis din hjerne mener der er ”fare på færde” og du er ved at skade dig selv.

Det er altså i LANGT STØRRE GRAD dit nervesystem, der er afgørende for om du oplever knæsmerter eller ej. Hvis dit nervesystem IKKE tolker din krop som værende i fare, vil sandsynligheden for at du oplever smerter være minimal. Det er altså IKKE KUN mekanikken, der afgør din smerteoplevelse.

Et oversensitivt  nervesystemet!

Af og til hænder det at nervesystemet kommer ud af balance og begynder at overreagere på de signaler, der sendes tilbage fra kroppens forskellige dele. I disse tilfælde kan der opstå diffuse smerter rundt om i knæet og selv helt almindelige bevægelser kan blive smertefulde uden nogen egentligt mekanisk årsag bag. Hvis der er en reel mekanisk påvirkning af knæet er det klart at smerteoplevelsen muligvis vil blive endnu kraftigere og mere uudholdelig. Der kan være mange årsager til at nervesystemet bliver oversensitivt, men heldigvis kan det hjælpes tilbage til normal funktion.

Husk at dine knæsmerter KUN er dit symptombillede og ikke årsagen bag symptomerne. Du kan sagtens have præcist samme symptomoplevelse som en anden person, mens årsagen kan komme fra helt forskellige steder.

Hvad så hvis jeg har fået at vide, at jeg har kroniske knæsmerter?

Lad os slå en ting fast her én gang for alle; kronisk er IKKE LIG uhelbredelig. ”Kroniske knæsmerter” er blot et term der bruges, når smerterne har været tilstede i mere end 6 måneder – INTET ANDET. Din krop er designet til at hele, og hvis blot du giver den ro, ved at fjerne årsagen til den konstante ophobning af betændelse, skal den nok sørge for at slukke for smertesignalerne så du kan få lov til at bevæge dig som du vil igen – uden at have ondt i knæene!

Hvis du ønsker en optimal genoptræning af dine knæsmerter, er forståelsen for hvorfor smerterne kommer super vigtig. Det er rigtigt nok betændelse i knæet, der giver dig smerterne, MEN det er IKKE betændelsen, der er problemet. Hvis du vil have en langvarig løsning, er du nødt til at fokusere på, hvorfor dit knæ er under konstant overbelastning. Hvis du først får fjernet overbelastningen, så forsvinder betændelsen jo af sig selv.

Udelukkende at fokusere på at fjerne betændelsen, f.eks. med diverse anti-inflammatoriske midler eller blokader eller bandager, har i langt de fleste tilfælde kun en symptomlindrende effekt. Dette er helt enkelt fordi det KUN er symptomlindring. Lad mig pointere, at den sidste sætning ikke er det samme, som at du ikke kan blive symptomfri f.eks. med en bandage omkring knæet eller med en blokade. I langt de fleste tilfælde vil du dog kun have skabt et bufferområde, hvor kroppen lige kommer op og trækker vejret. De ubalancer der fik korthuset til at vælte i første omgang, er der stadig og derfor er det, i de fleste tilfælde, kun et spørgsmål om, hvornår de samme eller helt nye symptomer dukker op igen.

Inflammationen kan opstå pga. OVERBELASTNING af den enkelte struktur. Det er altså ÅRSAGEN til overbelastningen, du skal have fundet.

Man kan ikke kun kigge isoleret på knæleddet, hvis knæsmerterne eller knæskaden skal behandles effektivt!

Som en vigtig del i genoptræningen af overbelastningsskader (og af akutte knæskader) er det vigtigt, at alle dele der har den mindste påvirkning på knæet undersøges. Som et klassisk eksempel for en overbelastningsskade kan nævnes, at stramhed af en af baglårets fire muskeldele kan forårsage en rotation af underbenet enten udad eller indad. Når dette sker, kommer der et uhensigtsmæssigt skævt træk i quadricepssenen og senen bliver overbelastet og du oplever smerter under knæskallen. Et andet eksempel er manglende stabilitet i foden; Hvis foden ikke kan stabilisere korrekt når du f.eks. løber eller hopper, vil der ske et skævt vrid af foden. Fordi disse vrid forplanter sig videre op igennem kroppen, vil dette vrid også påvirke knæet, hvilket kan resultere i løberknæ med smerter på ydersiden af knæet.

Få styr på knæsmerterne en gang for alle!

Når det handler om behandling og genoptræning af knæsmerter/en knæskade er det vigtigt at forstå, at årsagen sjældent er den samme fra person til person selvom de oplever præcist samme symptomer. Der vil altid være en individuel tilgang for at gøre behandlingsforløbet bedst muligt. Det vigtigste for DIG er at du får hjælp til at lokalisere årsagen bag DINE knæsmerter.

Blandt de mange årsager til knæsmerter kan nævnes:

Mulig årsagHvor
Nedsat bevægelighedHoften, foden, leddet mellem skinneben og lægben, bækken, lænderyg
Skævt træk af knæskallenEnten pga. stramhed i muskler og/eller bindevæv omkring knæet eller pga. manglende koordination af knæskallen fra de muskler som styrer den.
Nedsat muskel- eller muskelfiberfunktionSamtlige af knæets, fodens og hoftens muskler samt muskler involveret i muskelslynger rundt i resten af kroppen.
Nedsat eller manglende stabilitetFod, knæ, hofte, core.
Stramt bindevævLokalt omkring knæet og låret, omkring foden eller hoften og bækkenet.
Muskulær stramhedOfte omkring hoften og knæet.
Uvante belastningerÆndring i træningsintensitet og/eller træningsmiljø (f.eks. underlag).
NervestramhedLokalt eller i de kæder som nerverne strækker sig i gennem kroppen, der kan forårsage ændring i den måde du bevæger kroppen på.
ArvævOftest lokalt omkring knæet (fra tidligere operationer) eller over strukturer som har indflydelse på knæet (fod/hofte).
Akut skade på passive strukturer i knæetStørre eller mindre skade på menisk, brusk, sideledbånd, korsbånd, ledkapsel etc.

Ovenstående er blot eksempler på de mange årsager, der kan være til at du har fået ondt i knæet. Behandlingen og vejen ud af knæsmerterne er vidt forskellige og det er derfor vigtigt, at du får lokaliseret den helt rigtige årsag så du får en holdbar løsning, og igen kan vende tilbage til det du gerne vil – uden gener.

Hvornår skal jeg søge hjælp?

Hvis dine knæsmerter ikke aftager af sig selv i løbet af 2-3uger, er det en god ide at søge hjælp. Det der er vigtigt for dig er at komme frem til, HVORFOR dine knæsmerter er opstået – ÅRSAGEN bag det hele – om den så skal findes i et oversensitivt nervesystem eller mekanisk pga. et uhensigtsmæssigt bevægemønster eller begge dele.

Brug for hjælp til at komme af med dine knæsmerter?

Vores tilgang til behandling af knæproblematikker er unik og vi hjælper hele tiden klienter med akutte og kroniske knæsmerter tilbage til deres foretrukne sport/aktivet og en dagligdag uden smerter. Hvor du skal sætte ind for at få det mest optimale genoptræningsforløb er meget individuelt men det er her vi kan hjælpe. Vores fokus er dog ikke kun at hjælpe dig med at blive smertefri, men også at hjælpe dig med at undgå evt. fremtidige problemstillinger så du ikke igen bliver sat tilbage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Move2Peak Nyhedsbrev
Få spændende viden og simple redskaber til at øge din sundhed, få mere energi og frihed til bevægelse!
TILMELD
Ved tilmelding giver du samtykke til, at vi må sende dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
Move2Peak Nyhedsbrev
Få spændende viden og simple redskaber til at øge din sundhed, få mere energi og frihed til bevægelse!
TILMELD NYHEDSBREV
Ved tilmelding giver du samtykke til, at vi må sende dig vores nyhedsbrev.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
Ring mig op