Ring mig op!
[]
1 Step 1
Jeg vil gerne ringes op!
Navnyour full name
Telefonyour full name
phone
Tilføj evt. en kort beskrivelse af dine gener
0 / 500
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
skip to Main Content
+45 42 90 18 81 info@move2peak.dk
2 Enkle øvelser, Der Både Vil øge Længden Af Dine Slag Og Give Mere Stabilitet I Dine Runder!

2 enkle øvelser, der både vil øge længden af dine slag og give mere stabilitet i dine runder!

Post Series: Golf

Hvis du har planer om at få en bedre score, har du sikkert gjort dig tanker om, at både øget længde og mere stabilitet i retningen vil kunne gøre en markant forskel for dit spil. Spørgsmålet er så, hvordan du opnår dette og helst uden at skulle bruge alt for lang tid på supplerende træning.

Forudsætningerne for at kunne slå langt og stabilt!

Inden du kaster dig ud i nogen form for supplerende træning, er det vigtigt at finde frem til hvilke kerneområder, der primært bør fokuseres på for at give den hurtigste fremgang.

De to absolut vigtigste forudsætninger for at kunne slå langt og spille stabilt er

  1. bevægelighed
  2. stabilitet

Det er korrekt at jo stærkere man er, jo større potentiale har man også for at udvikle større kraft og derved slå længere. Bør man så ikke primært fokusere på at løfte nogle tunge vægte. Svaret er både jo og nej. Du kan sagtens gå ned i dit lokale center og begynde at styrketræne de muskler der er involveret i golfsvinget, MEN… hvis ikke disse muskler har et solidt fundament at arbejde ud fra, vil du aldrig få maksimalt udbytte af din træning når du står på banen.

Lidt forenklet, kan man dele kroppen ind i 2 forskellige muskelsystemer. Det ene system består af de muskler som skaber bevægelse over et led, mens det andet system har til formål at skabe stabilitet. Det stabiliserende system har til formål at sikre, at du ikke overbelaster nogen områder i kroppen, når du bevæger dig. Kroppen har derfor også en indbygget beskyttelsesmekanisme, der gør at den begrænser sig selv, hvis der ikke er stabilitet. Rent praktisk betyder det, at selv om dit bevægende system er stærkt nok til at slå 200 meter, men det stabiliserende system kun er stærkt nok til at slå 150, vil slutresultatet være et slag på 150 meter. Forklaringen er som nævnt, at kroppen beskytter sig selv mod potentielle overbelastningsskader.

I takt med at du øger din stabilitet, vil du også ”få lov til” at udnytte dine bevægende muskler mere, og dermed slå længere.

At en øget stabilitet i kroppen medfører et mere stabilt sving er ganske naturligt. En forbedret stabilitet vil både medfører en forbedret evne til gentage din optimale svingkurve samt, medvirke til at timingen i dit sving bliver mere optimal. Den vigtigste pointe ved dette er, at du bliver i stand til at holde spillet langt mere stabilt runden igennem. En klar bonusgevinst ved øget stabilitet er også en markant forbedring i det korte spil, hvilket bestemt ikke kan overses, hvis ønsket er et lavere HDC.

2 simple stabilitets øvelser, der vil øge din længde og give mere spilmæssig stabilitet

Paloff Press (rotationsstabilitet ind over din ”core” muskulatur og ryg).

Stå med siden til et kabeltræk (eller en elastik), hvor trækket er placeret ud for midten af brystet. Stå med hoftebredde mellem fødderne og med helt strakte knæ. Stå ret med overkroppen og træk kablet ud og tæt ind til kroppen. Spænd op i maven som om du er ved at få en mavepuster og hold den spænding under hele øvelsen (kaldes for ”bracing”). Stræk nu armene frem foran kroppen og hold imod rotationstrækket fra kablet/elastikken.

paloff-press-235x300

Hold i 30 sekunder til hver side efterfulgt af 30 sekunders pause. Gentag 3-5 sæt.

Et bens balance i golf setup med rotation af over (rotationstabilitet i benene)

Stå på et ben i dit golf setup og hold armen krydsede over brystkassen. Find balancen og begynd at rotere overkroppen fra side til side i et tempo hvor du ikke vælter. Det er vigtigt, at du holder omkring 60 % af vægten på hælen og at knæet hele tiden er i en lige linje over midten af foden (knæet må ikke falde ind mod midten).

et-bens-balance-golfsetup1-166x300et-bens-balance-golfsetup-2-167x300

Stå på hvert ben i 3 x 60 sekunder, hvor ”pausen” er mens du står på modsatte ben.

Rigtig god træning!

Vil du gerne optimere dit golfspil?

Vores tilgang til golfspecifik træning er unik og vi arbejder både med amatører og professionelle golfspillere. Vores fokus er at hjælpe dig med at finde de områder som vil gøre den største forskel på din svingfrihed og evnen til at være mere kontinuerlig i dit spil!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Move2Peak Nyhedsbrev

Få spændende viden og simple redskaber til at øge din sundhed, få mere energi og frihed til bevægelse!

TILMELD
Ved tilmelding giver du samtykke til, at vi må sende dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
close-link
Back To Top