Har du problemer med ondt i knæet?
Hvis du vil have en holdbar løsning på dine knæsmerter er du nødt til at få styr på årsagen bag!

Er du en af de mange, der har fået ondt i knæet eller fået en knæskade, så vær ikke fortvivlet. Du kan sagtens komme af med dine knæsmerter igen Det der kræves er, at du finder den præcise årsag til at dine knæ symptomer er kommet!

HAR DU SPØRGSMÅL TIL DINE KNÆSMERTER?

Har du brug får hjælp til at slippe af med dine knæsmerter, spørgsmål til de symptomer du oplever og hvordan vi evt. kan hjælpe dig tilbage til en hverdag hvor du igen kan bevæge dig frit uden smerter i knæet?

Du kan altid skrive eller ringe til os. Vi er klar til at svare på dine spørgsmål og hjælpe dig med at finde den retning, der passer til dig, de gener du oplever og evt. også hjælpe dig med at forstå, hvorfor alle de ting du allerede har været igennem ikke har haft virket!

Knæet er et af de led der oftest rammes af smerteproblematikker og især overbelastningsskader. En af de primære årsager til at knæene ofte bliver smertefulde er at de påvirkes ekstremt meget af funktionen i dine fødder, hofter, bækken og lænd. Man kan næsten kalde knæet for slave leddet mellem fødderne og hoften. Hvis f.eks. hoften og/eller foden ikke fungere helt optimalt (f.eks. mangler bevægelighed eller stabilitet), kan det ofte gå ud over knæet eller knæene der bliver tvunget ud i en kompensation som i sidste ende kan medvirke til overbelastning af en eller flere af knæets strukturer. Dette vil ofte forværres når du går ud og er aktiv som f.eks. leger med børnene eller dyrker sport.

Overbelastning af knæet, akutte knæskader og symptomerne

Langt de fleste knæproblemer skyldes en overbelastning af en eller flere af knæets strukturer. Som regel sætter overbelastningsskaderne sig i sener, muskler eller som en irritation af ledbåndene eller selve leddet. Når smerterne skyldes en overbelastning, er det allervigtigste for at din genoptræning bliver en succes, at årsagen til overbelastningen findes.

Skyldes dine smerter derimod en akut skade på knæet, der oftest sker i sammenhæng med et forkert fald, en tackling, et forkert vrid eller lign., er det vigtigt at klarlægge om der er sket større skade på knæets passive strukturer som sideledbånd, korsbånd, ledkapsel, menisk eller brusk.

For at kunne behandle dine knæsmerter og/eller din knæskade effektivt, er det vigtigt at kunne udelukke andre problematikker omkring knæet, så man er sikker på at behandlingen er rettet mod det rigtige problem. Nedenfor finder du en liste med de klassiske knæproblemer og deres typiske symptomer.

Overbelastning af knæet, akutte knæskader og symptomerne

Langt de fleste knæproblemer skyldes en overbelastning af en eller flere af knæets strukturer. Som regel sætter overbelastningsskaderne sig i sener, muskler eller som en irritation af ledbåndene eller selve leddet. Når smerterne skyldes en overbelastning, er det allervigtigste for at din genoptræning bliver en succes, at årsagen til overbelastningen findes.

Skyldes dine smerter derimod en akut skade på knæet, der oftest sker i sammenhæng med et forkert fald, en tackling, et forkert vrid eller lign., er det vigtigt at klarlægge om der er sket større skade på knæets passive strukturer som sideledbånd, korsbånd, ledkapsel, menisk eller brusk.

For at kunne behandle dine knæsmerter og/eller din knæskade effektivt, er det vigtigt at kunne udelukke andre problematikker omkring knæet, så man er sikker på at behandlingen er rettet mod det rigtige problem. Nedenfor finder du en liste med de klassiske knæproblemer og deres typiske symptomer.

Diffuse smerter bag og omkring patella. Der kan især forekomme smerter ved trappegang, ved stående knæbøjninger, ved langvarig stillesidden samt forekomme ”låsninger” i knæet efter langvarig sidden, hvor det kan være svært og ubehageligt at strække knæet.

Smerte nedenfor knæskallen i den store sene fra lårmusklen. Smerterne kommer typisk ved belastning i form af hop og løb. Knæet kan oftest varmes op så smerterne mindskes i en periode under aktivitet. Der er ofte morgenstivhed af knæet. Ved et ”ægte” springerknæ er der ømhed direkte på senen under knæskallen.

Smerte på ydersiden af knæet forårsaget af betændelsestilstand omkring hæftet af den store sene der løber på ydersiden af låret. Smerterne kommer typisk ved belastning i form af hop og løb. Knæet kan oftest varmes op, så smerterne mindskes i en periode under aktivitet. Der er ofte morgenstivhed af knæet. Ved et ”ægte” løberknæ er der ømhed direkte på senen på ydersiden af knæet.

Smerter på knæets ydre side ved knoglen øverst/yderst på underbenet. Ofte ved aktivitet som gang, løb og hop (især på ujævnt terræn). Smerterne kan stråle ned langs underbenets yderside. Der er smerte ved direkte tryk ind på leddet eller ved forskydning af leddet.

Velafgrænset smerter på ydersiden af knæet uden udstråling op langs siden af låret, der ofte ses ved løberknæ. Der er ofte smerter i hvile samt morgenstivhed af knæet. Knæet kan oftest varmes op, så smerterne mindskes i en periode under aktivitet.

Tilbagevendende knæsmerter ved bestemte belastninger. Klassiske symptomer er låsningsfornemmelser (teaterknæ), samt diffuse smerter fortil på knæet ved belastning. Der kan være fornemmelse af svaghed i knæet og at knæet ”giver efter”.

Kan opstå ved akut skade som fald eller takling. Der er en følelse af ustabilitet af knæet og smerter ved direkte tryk på ledbåndet. Der er ofte hævelse lige efter skaden er sket.

Når kroppen siger fra med smerter!

For at du kan få styr på dine smerter i knæet er det nødvendigt at vide hvad der skaber din smerteoplevelse, så du bedre kan arbejde med de elementer som hjælper kroppen med at give slip på smerten igen. 

Der er sket en kæmpe udvikling gennem de sidste mange år omkring forståelsen af hvad det er der gør at vi oplever smerter. Med den moderne smertevidenskab ved vi nu at det i sidste ende er hjernen der bestemmer om vi oplever smerter i kroppen. Det kan virke lidt underligt, når det nu er knæet det gør ondt i! Men hæng i og så giver det hele snart meget mere mening for dig.

Din hjerne samler nemlig hele tiden information omkring den belastning der er på de forskellige dele af din krop. Hvis din hjerne tolker at der er en unødig overbelastning i gang i dit knæ kan det være at den giver dig en smerteoplevelse i knæet for at sikre at du IKKE belaster det yderligere.

Smerten er altså en forsvarsmekanisme der hjælper dig med at undgå yderligere overbelastning. Smerte er bestemt ikke en rar oplevelse men det er præcist det der gør den så effektiv. Vi stopper som regel når vi får ondt. Hvis vi ikke gør skruer nervesystemer som regel bare op for blusset så vi får endnu mere ondt og til sidst stopper.

Men er det ikke inflammation / betændelse i mit knæ der giver smerterne!

Det korte svar er nej, selvom mange stadig tror at inflammation er årsagen bag deres knæsmerter. Lad os lige hurtigt gennemgå inflammations formål så du bedre kan forstå hvorfor det IKKE er årsagen til dine smerter.

Når et område i kroppen bliver skadet / overbelastet dannes der som regel inflammation. Dette er faktisk kroppens første heling respons og en helt naturlig del af den måde kroppen fungerer på. Inflammationen er der for at hjælpe kroppen og har en vigtigt funktion. Inflammationens opgave er nemlig at fjerne det væv der er blevet overbelastet så kroppen kan genopbygge nyt væv.

Så hvis du har fået lavet en scanning som påviser inflammation er det altså et tegn på at den struktur der blev scannet er midt i overbelastnings proces og kroppen er i gang med at prøve at hele.

Inflammation kan dog have en medvirkende rolle når det kommer til dine knæsmerter. Jo mere inflammation der er jo større sandsynlighed vil der også være for at dit nervesystem og hjerne reagerer med en smerteoplevelse. Øget inflammation er jo et øget tegn på overbelastning så det giver fint mening at der evt. er fundet inflammation der hvor du har ondt.

Det er bare vigtig at forstå at inflammationen er et naturligt respons og viser at din krop prøver på at hele.

Er der ophobning af inflammation er det dog et tydeligt tegn på at mekanismerne bag overbelastning er større end din krop kan nå at hele. Det er derfor også årsagen bag overbelastningen du skal have styr på for at inflammationen kan gå i selv igen.

Når overbelastningsskaden opstår og du får ondt i knæet!

Skyldes dine knæsmerter en overbelastning, bør målet altid være at finde frem til hvad der skaber en uhensigtsmæssig belastning af knæet og ikke kun fokusere på det sted hvor du oplever smerte. De strukturer vi oplever knæsmerterne i er ofte de strukturer som et tvunget til at tage ekstra belastning fordi andre elementer ikke hjælper til. 

En nem måde kan være at se kroppen lidt som en arbejdsplads. Hvis der er 10 medarbejder og de fem går hjem allerede tirsdag skal de sidste 5 altså løbe ekstra hurtigt resten af ugen for at nå alle opgaver. 

Kroppen og knæet fungerer lidt på sammen måde. Hvis din hofte ikke arbejder optimalt skal dit knæ håndtere ekstra belastning som kan ende med en reel overbelastning problematik af en eller flere at knæets strukturer. Det betyder at din hofte kan være årsagen til at du oplever symptomer i knæet.

Det vigtige at tage med her er, at det sjældent er det sted vi oplever symptomer som er det egentlige problem. En diagnose fra en scanning eller der hvor du evt. ville pege på dine smerter “blot” skraldespanden, der skal tage den ekstra belastning. Det siger desværre ikke noget om hvilke af kroppen andre medarbejdere der har valgt at holde tidligt fri.

For at du kan blive symptomfri og sikre at generne ikke vende retur er opgaven derfor at finde frem til hvad det er dit knæ kompensere for.

Hvad så hvis jeg har fået at vide, at jeg har kroniske knæsmerter?

Lad os slå en ting fast her én gang for alle; kronisk er IKKE LIG uhelbredelig. ”Kroniske knæsmerter” er blot et term der bruges, når smerterne har været til stede i mere end 6 måneder – INTET ANDET. Kroppen har en fantastisk evne til at hele, og hvis blot du giver den ro, ved bl.a. at fjerne årsagen til den konstante overbelastning, skal den nok begynde at for at skrue ned for smerte signalerne så du igen kan få lov til at bevæge dig som du vil – uden at have ondt i knæene!

Man kan ikke kun kigge isoleret på knæleddet, hvis knæsmerterne eller knæskaden skal behandles effektivt!

Som en vigtig del i genoptræningen af overbelastningsskader (og af akutte knæskader) er det vigtigt, at alle dele, der har den mindste påvirkning på knæet undersøges. 
Det er vores erfaring at der i langt de fleste tilfælde med overbelastningssmerter i knæet er opstået en uhensigtsmæssig rotation mellem underbenet og lårbenet. Denne rotation putter en ekstra stressfaktor på stort set alle strukturer i knæet og har derfor stor indflydelse på alle typer af overbelastnings diagnoser i knæet.

Dog er denne rotation ofte opstået som en kompensation for enten en ubalance i lænden, hoften eller foden. Det betyder altså at knæet bliver skraldespanden der skal prøve at kompensere. For at få en holdbar løsning og sikre at dine knæ symptomer ikke vender tilbage igen er du derfor nødt  til også at fokusere på at skabe balance og funktion i de regioner af kroppen som har indflydelse på knæet.

Få styr på dine knæsmerter en gang for alle!

Når det handler om behandling og genoptræning af knæsmerter/en knæskade er det vigtigt at forstå, at årsagen sjældent er den samme fra person til person selvom de oplever præcist samme symptomer. Der bør altid være en individuel tilgang for at gøre behandlingsforløbet bedst muligt. Det vigtigste for DIG er at du får hjælp til at lokalisere årsagen bag DINE knæsmerter. Målet er finde frem til hvad det er for en uhensigtsmæssig belastning som dit smertesystem evt. reagerer på. 

Hvis du kan ændre fokus til

  1. at dit knæ “kun” er symptom området (og ikke årsagen til dine smerter) OG…
  2. at en stor del af generne i dit knæ med stor sandsynlig skyldes at knæet skal kompensere for andre områder der ikke fungere optimalt,

er dine chancer for få styr på den reelle årsag bag dine knæsmerter meget større. Hvis man ikke forstår biomekanikken og den måde som kroppen fungerer på kan det virke lidt skørt at skulle bruge tid på øvelser til f.eks. lænden eller foden, men tænk igen på eksemplet fra tidligere med “kroppen som en arbejdsplads, hvor nogle af medarbejderne er gået hjem allerede i starten af ugen”. For at tage den ekstra belastning af knæet skal vi har genskabt funktion i de områder som knæet lige nu er tvunget til at kompensere for. Vi skal have hele “arbejdspladsen” til at deltage i arbejde.  

For langt de fleste af vores klienter med knæsmerter er følgende en stor medvirkende faktor til deres knægener:

  • Manglende bevægelighed i lænden og midtryggen
  • Ændret muskelfunktion og stabilitet omkring hoften, ballen og lænden
  • Nedsat bevægelighed i ankel og fod samt nedsat stabilitet
  • Ændret muskelsamspil omkring knæet

Ovenstående er blot eksempler på de mange årsager, der kan ligge bag en overbelastning problematik i knæet og dermed være til at dit system reagere med en smerteoplevelse og du får ondt i knæet. 

Behandlingen og vejen ud af knæsmerterne er vidt forskellige og det er derfor vigtigt, at du får lokaliseret den helt rigtige årsag så du får en holdbar løsning, og igen kan vende tilbage til det du gerne vil – uden gener.

Hvornår skal jeg søge hjælp?

Heldigvis går mange smerteproblematikker omkring knæene i sig selv igen. Hvis dine knæsmerter ikke aftager af sig selv i løbet af 2-3 uger, ELLER hele tiden kommer retur når du f.eks. prøver at træne, løbe, gå ture, leger med ungerne er det en god ide at søge hjælp. 

Det der er vigtigt for dig er at komme frem til, HVORFOR dine knæsmerter er opstået – ÅRSAGEN bag det hele – om den så skal findes i et oversensitivt nervesystem eller mekanisk pga. et uhensigtsmæssigt bevægemønster eller begge dele.

Er du træt af at have ondt i knæet eller knæene og har brug for hjælp til at komme af med dine knæsmerter?

Vores tilgang til behandling af knæproblematikker er unik og vi hjælper hele tiden klienter med akutte og kroniske knæsmerter tilbage til deres foretrukne sport/aktivet og en dagligdag uden smerter i knæet. Hvor du skal sætte ind for at få det mest optimale genoptræningsforløb er meget individuelt men det er her vi kan hjælpe.

Vores fokus er dog ikke kun at hjælpe dig med at blive smertefri, men også at hjælpe dig med at undgå evt. fremtidige problemstillinger så du ikke igen bliver sat tilbage!

Specialister i knæsmerter og knæskader

Hos Move2Peak er vi et engageret team, der sætter en ære i at hjælpe vores klienter med en funktionel og helhedsorienteret genoptræning af alle typer af smerteproblematikker og skader omkring knæet så det igen bliver muligt at få en hverdag uden smerter og kunne leve et aktivt liv.

Vores styrke er vores brede viden, øje for detaljer og mangeårige erfaring – alt sammen noget, der er med til at sikrer dig det mest optimale forløb og dermed de bedste resultater – og noget der er med til at gøre at vi ud over vores behandlinger også videreuddanner andre fysioterapeuter og manuel behandlere inden for bl.a. knæsmerter.

Har spørgsmål til dine knæsmerter?

Ring til os og få en snak med en af vores knæspecialister på +45 42 90 18 81

eller skriv en besked til os og så ringer vi dig op.

Relaterede artikler

Vejen tilbage efter din meniskskade

Er du en af de uheldige, der er blevet ramt af en beskadiget menisk? Vejen tilbage kan for mange virke lettere uoverskuelig bl.a. med spørgsmål om hvordan du opnår den bedste meniskskade genoptræning eller hvorvidt du skal vælge en meniskskade operation eller ej!

Læs mere »

Send en besked til os med dine spørgsmål og så vender vi tilbage på mail eller telefon!