(+45) 32 10 82 82info@move2peak.dk

Sådan sikrer du en optimal og hurtig korsbåndsskade genoptræning!

Korsbåndsskader rammer ofte aktive personer og tabet af friheden til at kunne dyrke sport er ofte frustrerende. Heldigvis kan langt de fleste, efter en korsbåndsskade, vende tilbage til deres foretrukne sport igen, hvis alle parametre omkring knæets stabilitet kommer på plads.

korsbaandsskade-genoptraeningDen største udfordring efter en korssbåndsskade eller korsbåndsoperation er at genskabe kroppens evne til at stabilisere dit knæ i de yderstillinger, som hverdagen og forskellige typer af sport tvinger os ud i. For at sikre en optimal korsbånd genoptræning, er du derfor nødt til at lægge dit fokus på at genskabe knæets evne til at arbejde i netop yderstillinger, og bygge maksimal styrke i knæet i de dele af kroppen som knæet er afhængig af.

Langt de fleste korsbåndsskader rammer det forreste korsbånd, men det betyder ikke at en skade på det bagerste korsbånd er mindre relevant eller sværere at genoptræne.

Nøglepunkter for genoptræning efter skade på det bagerste eller forreste korsbånd

  • Genoprettelse af det reflektoriske samspil omkring knæet.
  • Maksimer styrke i musklerne omkring knæet.
  • Arbejde kontrolleret i yderstillinger for at genskabe bevægekontrol.
  • Optimer samspillet mellem foden, knæet, hoften og bækkenet.
  • Frigøre arvæv, hvis du har været gennem en korsbåndsoperation.

Kom hurtigt tilbage efter din korsbåndsskade!

Uanset hvor du er i din genoptræning er der altid noget du kan arbejde på for at gøre dit knæ stærkere. Noget kræver undersøgelse og behandling og andet kræver lidt hårdt arbejde fra dig selv. Kroppen er designet til at hele og så længe du arbejder på at gøre den så stærk og mobil som mulig vil du opleve fremgang i din funktion.

Få styr på samspillet mellem foden, knæet og benet!

Et ofte overset område omkring genoptræning efter korsbåndsskader er knæets samspil med foden og bækkenet. Foden er det første du sætter i underlaget så hvis din fod ikke fungerer optimalt vil dit knæ enten blive vredet uhensigtsmæssigt eller måske skulle kompensere på en måde, der gør knæet mere sårbart.

Det samme gælder for din hofte-/bækkenfunktion. Mange af de muskler som skal hjælpe knæet med at bevæge sig rigtigt kommer fra din hofte og dit bækken. Et godt eksempel er dine hasemuskler, der har en ekstrem vigtig funktion for knæet (endnu vigtigere efter en korsbåndsskade). Hvis din stabilitet og bevægefunktion omkring bækkenet ikke er optimal sker det ofte at haserne skal bruge flere kræfter på at styre bækkenet og derved får en ændret funktion over knæet, hvilket vil gøre dit knæ mere udsat (især det forreste korsbånd).

Når kroppen siger fra med smerter!

Det er ikke unormalt at man i perioden efter en korsbåndsoperation oplever nedsat funktion og smerte i eller omkring knæet. Smerter er kroppens måde at fortælle dig at der er brug for din opmærksomhed på et område. Når et område i kroppen bliver skadet (opereret) / overbelastet dannes der inflammation. Dette er kroppens første helingsrespons. Inflammationen er der for at hjælpe kroppen og har en vigtigt funktion. Ofte får inflammation skylden for vores smerter og anbefalingen lyder typisk på smertestillindende (anti-inflammatorisk) i en periode. Som nævnt skal inflammationen være til stede når din krop beskadiges. Dette er en HELT NATURLIG del af din krops helingsevne. At hæmme inflammation med smertestillende (som. f.eks. Ipren eller Ibuprofen) en længere periode efter din operation giver derfor ingen mening. Det er ganske rigtigt at inflammation kan give smerte men det er langt fra sikkert at det er årsagen til dine smerter.

Inflammation er ofte kun en lille spiller i hele kroppens smertesystem. Vi har inflammation i kroppen hele tiden, da vi konstant er under nedbrydning og genopbygning. Men det betyder jo ikke at du mærker smerter alle steder i kroppen hele tiden. Det er nemlig først når hjernen syntes at der er behov for din opmærksomhed, at den giver dig smertesignaler. Ofte sker det først hvis der ophobes tilstrækkeligt meget inflammation i et område (mere end kroppen kan håndtere), eller hvis din hjerne mener der er ”fare på færde” og du er ved at skade dig selv.

Det er altså i LANGT STØRRE GRAD dit nervesystem, der er afgørende for om du oplever smerter i knæet efter din operation. Hvis dit nervesystem IKKE tolker din krop som værende i fare, vil sandsynligheden for at du oplever smerter være minimal. Det er altså IKKE KUN mekanikken, der afgør din smerteoplevelse.

Et oversensitivt  nervesystemet!

Af og til hænder det at nervesystemet kommer ud af balance og begynder at overreagere på de signaler, der sendes tilbage fra kroppens forskellige dele, hvilket ikke unormalt kan ske efter en operation. I disse tilfælde kan der opstå diffuse smerter i knæet og selv helt almindelige bevægelser kan blive smertefulde uden nogen egentligt mekanisk årsag bag. Hvis der er en reel påvirkning af knæet bliver det klart at smerteoplevelsen muligvis vil blive endnu kraftigere og mere uudholdelig. Der kan være mange årsager til at nervesystemet bliver oversensitivt, men heldigvis kan det hjælpes tilbage til normal funktion.

Har du brug for hjælp til en effektiv og optimeret korsbåndsskade genoptræning?

Vores tilgang til genoptræning af korsbåndsskader er unik og vi har flere års erfaring i at få folk tilbage til deres ønskede sport-/aktivitetsniveau. Der vil altid være elementer du kan arbejde på for at gøre dit knæ stærkere efter en korsbåndsskade. Hvor du skal sætte ind for at få det mest optimale genoptræningsforløb er meget individuelt. Vores fokus er ikke kun at hjælpe dig med at gøre dit knæ stærkere, men også at hjælpe dig med at undgå evt. fremtidige overbelastningsproblemer så du ikke igen bliver sat tilbage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ring mig op