Ring mig op!
[]
1 Step 1
Jeg vil gerne ringes op!
Navnyour full name
Telefonyour full name
phone
Tilføj evt. en kort beskrivelse af dine gener
0 / 500
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
skip to Main Content
+45 42 90 18 81 info@move2peak.dk
Har Du Problemer Med Piriformis Syndrom? Få Styr På årsagen Bag Dine Piriformis Smerter!

Har du problemer med Piriformis syndrom? Få styr på årsagen bag dine piriformis smerter!

Piriformis syndrom er noget mange stifter bekendtskab med. Desværre er der mange, der oplever af de klassiske anbefalinger, med stræk af piriformis musklen, ikke er nok til at få styr på smerterne. Hvis du er blandt de mange, der forgæves har forsøgt med diverse piriformis øvelser og stræk uden effekt, er det tid til, at kigge bag symptomerne og finde frem til den dybereliggende ÅRSAG bag dit piriformis syndrom!

Hvad dækker piriformis syndrom egentligt over?

Selve diagnosen ”Piriformis syndrom”, siger som udgangspunkt ikke noget om, hvad der er årsagen til dine smerter eller gener. Det er mere korrekt at bruge termet for, at få en fælles forståelse for, hvor du oplever smerter eller ubehag i kroppen.

Den hyppigste forklaring bag piriformissyndromet er, at én af de dybe muskler i balden – piriformis musklen – er blevet for stram og klemmer ind på en nerve (den store iskiasnerve), der løber bag musklen.

Hvis det blot var så enkelt, ville det betyde, at alle der oplever piriformis smerter ville opleve effekt af de klassiske piriformis øvelser, hvilket desværre langt fra er tilfældet – noget du måske også har erfaret.

Hvis du er en af de mange, som kun oplever kortvarig lindring, når du strækker piriformis musklen, har du delvist fat i noget af det rigtige, MEN bør gribe det an fra en anden vinkel for at opnå en holdbar løsning. Hvis du gerne vil slippe for konstant at skulle strække løs, er du nødt til at finde ud af HVORFOR din Piriformis muskel bliver ved med at spænde op.

I de tilfælde hvor de klassiske strækøvelser mm. ikke har effekt, er det nødvendigt at kigge en anelse dybere for at få en forståelse for, hvad det så er der skaber symptomerne og oplevelsen af ubehag eller smerter. Der kan nemlig være andre årsager til smerterne. F.eks. kan være svært at skelne mellem Piriformis syndrom og iskiassmerter. Inden vi ser på hvad årsagen så kan være, så lad os lige tage et hurtigt kig på de klassiske Piriformis syndrom symptomer!

De klassiske Piriformis syndrom symptomer!

  • Ofte er der ømhed eller smerter i ballen. Smerten er ofte ret diffus i området omkring ballen.
  • Smerten kan opleves som ”dybt i balden”, omkring sædeknuden, som lændesmerter og/eller ondt i hoften og ned i benet.
  • Ud over at have ondt i ballen, kan der være en oplevelse af udstråling af større eller mindre grad med smerter ned i benene. Ofte er smerterne langs baglåret stoppende omkring knæhasen. Sjældent kan der være udstrålende smerter under knæet, hvor man får ondt i læggen, ydersiden af underbenet og/eller foden.
  • Piriformissyndromet forværres som regel ved belastning som f.eks. gang eller løb, sidden i hug.
  • Der kan være forværring ved siddende stilling med langvarig bøjede hofter som f.eks. møder eller bilkørsel.
  • Udspænding af Piriformis musklen giver typisk lindring med varierende holdbar effekt.

For at du kan få en holdbar løsning på dit Piriformis syndrom, er du nødt til at sikre, at din behandling er målrettet det rigtige problem. Nedenfor finder du en liste med de klassiske problemer, som kan give præcis oplevelse af symptomer som Piriformis syndrom, og derfor måske være årsagen til, at du endnu ikke har fået løst din smerteproblematik.

  • Slimsæksbetændelse ved siddeknoglen eller i hoften.
  • Fiberspræning i ballen.
  • Slidgigt i hofteleddet.
  • Springhofte.
  • Væskeansamling i leddet.
  • Mekanisk påvirkning af din Iskiasnerve andre steder – f.eks. fra lænden evt. pga. diskusprolaps eller spinal stenose.
  • Myoser og triggerpunkter i andre af ballens/hoftens/lyskens/lårets muskler.
  • Overbelastningsskade i baglårets sener og/ eller muskler.

Hvad er det der sker, når du oplever smerter i kroppen!

Forståelse for hvad smerter er og IKKE er, er et ekstremt vigtigt element, når du skal til at finde en holdbar Piriformis syndrom behandling. Der er nemlig en masse andet på spil end blot mekanik og betændelse når det kommer til smerter.

Smerter er din hjernes måde, at fortælle dig, at der er et område, der har brug for din opmærksomhed. Vi kan hurtigt blive enige om at smerter ikke er en rar ting, men det er faktisk en positiv ting, hvor mærkeligt det end kan lyde! Smerte, uanset om den er fysisk eller følelsesmæssig, er et af de bedste redskaber til, at få os til at tage handling og prøve at forandre noget – netop fordi det ikke er rart at være i smerte. Smerte hjælper altså med at skabe motivation og handling. Det store spørgsmål er så, hvad det er vi måske skal forandre…? Så når du f.eks. oplever smerter i ballen, er det din hjerne/nervesystem, der giver dig den oplevelse, så du kan gå i gang med at forandre de elementer som ikke fungerer optimalt, ud fra din hjernes perspektiv (mere om det lige om lidt).

”Vi kan hurtigt blive enige om at smerter ikke er en rar ting, men det er faktisk en positiv ting, hvor mærkeligt det end kan lyde!”

Vi ved fra forskningen omkring smerter, at smerte er en oplevelse, der udelukkende foregår i vores hjerne. Det betyder dog ikke at din smerteoplevelse ikke er virkelig og at der ikke kan være noget galt omkring det område, hvor du oplever smerten. Smerteoplevelsen sker i ekstremt komplekst system som kan være svært at gennemskue. Kogt helt ned kan det dog forklares forholdsvis enkelt. Der er 2 ting som vi er nødt til at holde for øje, når du skal hjælpes ud af dine Piriformis smerter:

  1. Din hjerne bliver konstant fodret med information indefra – fra dine muskler, led, sener, organer mm. – samt information udefra, fra dine andre sanser som f.eks. syn, hørelse, berøring mm.
  2. Når informationen når hjernen, er det hjernens opgave at tolke om alt er som det skal være. 

Tolker hjernen at alt er under kontrol og sikkert, vil der med stor sandsynlighed ikke være en oplevelse af smerte eller ubehag – i det her tilfælde, omkring din balle/hofte/baglår. Tolker hjerne derimod at noget IKKE er som det skal være, kan den skabe en smerteoplevelse netop for at gøre dig opmærksom, så du kan tage handling og hjælpe dit system mod en bedre funktion.

Ud fra ovenstående viden begynder vi at kunne arbejde frem mod DEN LØSNING, der skal til for at løse DINE Piriformis symptomer.

  • Enten skal vi ændre på den information, som kommer ind til hjernen, f.eks. ved at skabe en bedre måde at bevæge sig på – gennem specifikke og individuelt målrettede øvelser -,
  • eller det kan være nødvendigt at kigge på om hjernen/nervesystemet evt. overreagerer og skaber en smerteoplevelse som ikke nødvendigvis burde være der.

Men hvad så med inflammation/betændelse i Piriformis musklen?

I mange år har inflammation fået al opmærksomheden, når man snakkede om smerter, og tanken var at ”kunne man bare fjerne inflammation, ville alt være godt”. Dette er desværre en misforstået opfattelse, for det første fordi, at inflammationsprocessen spiller en vigtig rolle i din krops helingsproces, men også når vi tager i betragtning at det er hjerne, der afgør om vi oplever smerter eller ej. Desværre bliver der stadig delt store mængder af smertestillende medicin (anti-inflammatoriske / NSAID) over disken eller givet blokader med det formål at dæmpe inflammation i kroppen. Det er korrekt, at inflammation kan være en medvirkende faktor til smerter, men det er langt fra den eneste faktor og er ofte en meget mindre faktor en den bliver gjort til.

”Det er korrekt at inflammation kan være en medvirkende faktor til smerter, men det er langt fra den eneste faktor og er ofte en langt mindre faktor end den bliver gjort til!”

Det er først når hjernen syntes at der er behov for din opmærksomhed, at den giver dig en smerteoplevelse. Det sker som regel først, hvis der ophobes tilstrækkeligt meget inflammation i et område (mere end kroppen kan håndtere), eller hvis din hjerne mener der er ”fare på færde” og du er ved at skade dig selv. 

Et mere brugbart og intelligent spørgsmål omkring inflammation og smerter er derfor, ”HVORFOR ophobes, der mere inflammation” eller ”HVORFOR bryder nervesystemet sig ikke om den måde som kroppen belastes på”?

Vejen ud af dine piriformis syndrom symptomer!

Prognosen for piriformis syndrom er rigtig god. Det er vores erfaring, at det, der oftest er den største medvirkende faktor i de længerevarende forløb, er manglende individuelle tilpasning. Det der først og fremmest er vigtigt for dit forløb er, at kortlægge, hvad det er, der skaber symptomerne og derefter arbejde bag om de forskellige mekanismer, så du fanger årsagen og ikke kun symptombehandler. 

Hvis dit piriformis syndrom rent faktisk kommer fra en stram piriformis muskel, skal der styr på hele området omkring ballen og hoften og mindre fokus på at spænde ud. Piriformis musklen hjælper med at skabe stabilitet omkring hoften og bækkenet når du bevæger dig. Hvis der er andre muskler i området, som ikke arbejder optimalt, kan det tvinge dig ud et bevægemønster, hvor din Piriformis konstant spænder op for at overtage arbejdet fra de andre muskler ”der er taget tidligt på weekend”.

”Hvis dit piriformis syndrom rent faktisk kommer fra stramhed af piriformis musklen, skal der styr på hele området omkring ballen og hoften og mindre fokus på at spænde ud!”

Hvis dine gener ikke kommer fra din piriformis muskel, er vejen ud af dine gener helt afhængig af, hvad det så er, der skaber din smerteoplevelse. Husk at piriformis syndrom blot er betegnelse for et symptombillede og ikke årsagen bag symptomerne. Du
kan sagtens have præcist samme symptomoplevelse som en anden person, mens årsagen kan komme fra helt forskellige steder.

Når vi ser tilbage på de klienter vi har hjulpet ud af piriformis syndrom, er erfaringen at det mest optimale forløb ud af piriformissyndromet, primært består af individuelt skræddersyet træning, der hele tiden tilpasses og optimeres efter den måde din krop reagerer på. 

Langt de fleste oplever hurtig bedring og kommer sikkert og let i mål, ved helt enkelt at optimere deres bevægestrategier (bl.a. gennem målrettet træning), så hjernen/nervesystemet ikke længere oplever den belastning, der er på piriformis musklen, som uhensigtsmæssig.

Hvornår skal jeg søge hjælp?

Det er helt normalt at opleve mindre grad af smerte eller ubehag i kroppen en gang i mellem. Ofte er det forbundet med at man har lavet mere eller noget andet end det man plejer og i langt de fleste tilfælde forsvinder generne af sig selv. Hvis dine Piriformis syndrom symptomer ikke aftager af sig selv i løbet af 2-3 uger eller ikke vil slippe gennem de piriformis øvelser du laver, er det en god ide at søge hjælp. Det der er vigtigt for dig er at komme frem til, HVORFOR dine piriformis syndrom symptomer er opstået – ÅRSAGEN bag det hele.

Brug for hjælp til at komme af med dit Piriformis syndrom?

Vores tilgang til behandling af Piriformis syndrom er unik og baseret på at genskabe optimal funktion i hele din krop. Hvor der skal sættes ind for at du får det mest optimale genoptræningsforløb afhænger helt hvad vi finder frem til når vi starter vores forløb op sammen. Vores fokus er dog ikke kun at hjælpe dig med at blive smertefri, men også at hjælpe dig med at undgå evt. fremtidige problemstillinger så du ikke igen bliver sat tilbage med Piriformis syndrom!

This Post Has 2 Comments
  1. Hej
    Jeg har læst jeres hjemmeside, fordi jeg har periformissyndrom og ikke rigtig kommer videre. Jeg bor i Højbjerg, så en konsultation hos jer er ikke en mulighed, selv om jeg rigtig gerne ville det. Kender I nogle eksperter i Århus
    Vh Birgitte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top