(+45) 32 10 82 82info@move2peak.dk

Problemer med springerknæ? Stop symptombehandling og få styr på årsagen!.

Er du en af de mange, der har fået et springerknæ (også kendt som jumper´s knee eller betændelse af quadricepssenen) så vær ikke fortvivlet. Du kan sagtens komme af med dine smerter igen. Det der kræves er, at du finder den præcise årsag til at overbelastningsskaden er kommet!

Men inden vi graver dybere ned i de forskellige årsager til springerknæ, er det vigtigt at have en lille grundforståelse af, hvordan knæet fungerer og hvad et springerknæ er, samt hvorfor smerterne kommer!

springerknae-jumpers-knee-224x300Knæet er et udsat led når det kommer til skader – især overbelastningsskader. Årsagen til dette er at knæene påvirkes ekstremt meget af funktionen i både dine fødder og hofter. Man kan kalde knæet for mellemleddet mellem fødderne og hoften. Hvis f.eks. hoften og/eller foden ikke har fri bevægelighed, kan det ofte gå ud over knæet, idet dette vil blive vredet uhensigtsmæssigt når du bevæger dig, og især hvis du dyrker sport.

Selve knæleddet er det man kalder for at hængselled bestående af lårbensknoglen og skinnebenet. Knæleddet stabiliseres passivt af 2 indre (korsbåndene) og række ydre ledbånd (sideledbåndende og ledbånd bag på knæet) samt ledkapslen. Desuden stabiliseres knæet aktivt af musklerne omkring knæet.

På forsiden af låret ligger den store lårmuskel (m. Quadriceps), der yderligere kan inddeles i 4 mindre muskler som starter fortil på både lårbensknoglen og hofteskålen. Disse 4 muskeldele samler sig lige ned over knæskallen i et senebånd (patellasenen), som forsætter direkte ned og fæstner øverst på forsiden af skinnebenet. Det er patellasenen som er irriteret, når du har springerknæ.

På ydersiden lige under knæleddet findes et mindre led (mellem skinneben og lægbenet). Dette kan være et ekstremt vigtigt led ved behandling af springerknæ, fordi nogle af de muskler som er med til at stabilisere knæet, har direkte forbindelse til denne lægbensknogle. Desuden er denne knogle involveret i en muskel-knogleslynge ned til foden, hvilket gør at problemer i foden kan forplante sig som springknæ.

På ydersiden af låret ligger et stort senebånd (tractus iliotibialis). Senebåndet starter oppe fra hoften, hvor det både er en del af en lille muskel på forsiden af hoften (m. Tensor Fascie Latae) samt en del af den store baldemuskel (m. Gluteus maximus). Set fra siden forestiller båndet et Y. Senebåndet slutter helt nede på skinnebensknoglen, hvor det sidder fast en anelse fortil på ydersiden. Fordi senebåndet starter fra hoften, er hoften et fokusområde, for at du opnår en succesfuld behandling af dit springerknæ. Hvis senebåndet er for stramt, kan det skabe en rotation af hele underbenet, som så medfører en ændret belastning på patellasenen.

Hvad er et springerknæ egentligt?

Selve springerknæet/patellatendinitis er defineret som en overbelastningsskade af patellasenen. Smerterne er ofte meget lokalt placeret lige under knæskallen.

Springerknæet/patellatendinitis opstår når der sker en ændring i normal belastning (f.eks. opstart på træning eller ændring i træningsbelastning). I langt de fleste tilfælde skal årsagen til springerknæet også findes i muskelkoordinationen omkring knæet samt sporingen af både underben og knæskallen, når du bevæger dig.

Symptomerne ved springerknæ/patellatendinitis

  • De klassiske symptomer ved springerknæ er smerter i quadricepssenen, lokaliseret i området lige under knæskallen.
  • Der kan være en følelse morgenstivhed af senen.
  • Der er sjældent smerter i hvile. Smerterne forværres af aktivitet, især hvor der er dybe knæbøjninger og hop involveret.

For at kunne behandle springerknæet/patellatendinits effektivt, er det vigtigt at kunne udelukke andre problematikker omkring knæet, så man er sikker på at behandlingen er rettet mod det rigtige problem. Nedenfor finder du en liste med de klassiske knæproblemer samt mindre typiske men meget relevante knæproblemer, der kan minde om springerknæet/patellatendinitis.

Når din krop siger fra med smerter og du oplever springerknæet/patellatendinitis!

Når en muskel eller sene udsættes for uhensigtsmæssigt belastning, opstår der små mikroskopiske skader i muskel- og/eller senevævet. Som en naturlig del af helingsprocessen opstår der en betændelsestilstand, som er med til at hjælpe området med at hele op igen. Hvis vævet ikke udsættes for den uhensigtsmæssige belastning igen heler det hurtigt af sig selv, uden at man oplevede nogen symptomer. Udsættes vævet derimod for samme eller lignende uhensigtsmæssige belastning igen, inden det er helet, opstår der yderligere mikroskopiske skader og yderligere betændelse. Det betyder at der til sidst ophobes betændelse som kan være med til at stimulere dit smertesystem og du vil begynde at kunne opleve symptomer som smerter i senen under knæskallen.

Smerter er kroppens måde at fortælle dig at der er brug for din opmærksomhed på et område. Når et område i kroppen bliver skadet / overbelastet opstår der som nævnt inflammation. Dette er kroppens første helingsrespons. Inflammationen er der for at HJÆLPE kroppen og har en vigtigt funktion. Ofte får inflammation skylden for vores smerter og anbefalingen lyder typisk på smertestillindende (anti-inflammatorisk) i en periode. Som nævnt skal inflammationen være til stede når din krop beskadiges. Dette er en HELT NATURLIG del af din krops helingsevne. At hæmme inflammation med smertestillende (som. f.eks. Ipren eller Ibuprofen) giver derfor ingen mening. Det er ganske rigtigt at inflammation kan give smerte men det er langt fra sikkert at det er årsagen til din smerteoplevelse.

Inflammation er dog ofte kun en lille spiller i hele kroppens smertesystem. Vi har inflammation i kroppen hele tiden, da vi konstant er under nedbrydning og genopbygning. Men det betyder jo ikke ar du mærker smerter alle steder i kroppen hele tiden. Det er nemlig først når hjernen syntes at der er behov for din opmærksomhed, at den giver dig smertesignaler. Ofte sker det først hvis der ophobes tilstrækkeligt meget inflammation i et område (mere end kroppen kan håndtere), eller hvis din hjerne mener der er ”fare på færde” og du er ved at skade dig selv.

Det er altså i LANGT STØRRE GRAD dit nervesystem, der er afgørende for om du oplever springerknæ eller ej. Hvis dit nervesystem IKKE tolker din krop som værende i fare, vil sandsynligheden for at du oplever smerter være minimal. Det er altså IKKE KUN mekanikken, der afgør din smerteoplevelse.

Et oversensitivt  nervesystemet!

Af og til hænder det at nervesystemet kommer ud af balance og begynder at overreagere på de signaler, der sendes tilbage fra kroppens forskellige dele. I disse tilfælde kan der opstå diffuse smerter rundt om i kroppen og selv helt almindelige bevægelser kan blive smertefulde uden nogen egentligt mekanisk årsag bag. Der kan være mange årsager til at nervesystemet bliver oversensitivt, men heldigvis kan det hjælpes tilbage til normal funktion.

Husk at “Springerknæ” KUN er den samlede betegnelse for et symptombillede og ikke årsagen bag symptomerne. Du kan sagtens have præcist samme symptomoplevelse som en anden person, mens årsagen kan komme fra helt forskellige steder.

Man kan ikke kun kigge isoleret på knæleddet eller patellasenen, hvis springerknæet/patellatendinitis skal behandles effektivt!

Som en vigtig del i genoptræningen af overbelastningsskader af patellasenen er det vigtigt, at alle dele der har den mindste påvirkning på senen undersøges. Som et klassisk eksempel kan nævnes, at stramhed af en af baglårets fire muskeldele kan forårsage en rotation af underbenet enten udad eller indad. Når dette sker kommer der et uhensigtsmæssigt skævt træk i quadricepssenen og senen bliver overbelastet. Et andet eksempel af manglende stabilitet i foden er, hvis foden ikke kan stabilisere korrekt når du f.eks. løber eller hopper, og der vil ske et skævt vrid af foden. Fordi disse vrid forplanter sig videre op igennem kroppen, vil dette vrid også påvirke knæet, hvilket kan resultere i springerknæ.

Sådan slipper du af med knæsmerterne!

Når det handler om behandling af et springerknæ/patellatendinits, er det vigtigt at forstå at årsagen sjældent er den samme fra patient til patient, selvom de oplever præcist samme symptomer. Der vil altid være en individuel tilgang for at gøre behandlingsforløbet bedst muligt.

Blandt de mange årsager til springerknæ / patellatendinitis kan nævnes:

Mulig årsagHvor
Nedsat bevægelighedHoften, foden, leddet mellem skinneben og lægben, bækken, lænderyg
Nedsat muskel- eller muskelfiberfunktionSamtlige af knæets, fodens og hoftens muskler samt muskler involveret i muskelslynger rundt i resten af kroppen.
Nedsat eller manglende stabilitetFod, knæ, hofte, core.
Stramt bindevævLokalt omkring knæet og låret, omkring foden eller hoften og bækkenet.
Muskulær stramhedOfte omkring hoften og knæet.
Uvante belastningerÆndring i træningsintensitet og/eller træningsmiljø (f.eks. underlag).
NervestramhedLokalt eller i de kæder som nerverne strækker sig i gennem kroppen, der kan forårsage ændring den måde du bevæger kroppen på.
ArvævOftest lokalt omkring knæet (fra tidligere operationer) eller over strukturer som har indflydelse på knæet (fod/hofte).

Ovenstående er blot eksempler på de mange årsager, der kan være til at du har fået et springerknæ/patellatendinitis. Behandlingen og vejen ud af smerterne er vidt forskellige, og det er derfor vigtigt at du får lokaliseret den helt rigtige årsag, så du får en holdbar løsning og igen kan vende tilbage til det du gerne vil – uden gener.

Hvornår skal jeg søge hjælp?

Hvis dine springerknæ symptomer ikke aftager af sig selv i løbet af 2-3 uger er det en god ide at søge hjælp da det så tyder på at din krop har brug for et skub for at kunne genskabe et optimalt bevægemønster og give slip på smerten.

Har du brug for hjælp til at komme af med dit springerknæ?

Vores tilgang til behandling af springerknæ er unik og vi hjælper hele tiden klienter med akutte og kroniske knæproblematikker tilbage til deres foretrukne sport/aktivet. Hvor du skal sætte ind for at få det mest optimale genoptræningsforløb er meget individuelt men det er her vi kan hjælpe. Vores fokus er dog ikke kun at hjælpe dig med at blive smertefri, men også at hjælpe dig med at undgå evt. fremtidige problemstillinger så du ikke igen bliver sat tilbage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Move2Peak Nyhedsbrev
Få spændende viden og simple redskaber til at øge din sundhed, få mere energi og frihed til bevægelse!
TILMELD
Ved tilmelding giver du samtykke til, at vi må sende dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
Move2Peak Nyhedsbrev
Få spændende viden og simple redskaber til at øge din sundhed, få mere energi og frihed til bevægelse!
TILMELD NYHEDSBREV
Ved tilmelding giver du samtykke til, at vi må sende dig vores nyhedsbrev.
Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet.
Ring mig op